|
Oerol 2000
Het Oerol-festival, het programma en de kaartverkoop
Vraaggesprek met Joop Mulder, directeur van het Oerol-festival
|
Druk bezocht Oerol afgesloten
Door KESTER FRERIKS
Vergankelijkheid was een van de eisen die Mulder aan de beeldende kunstenaars die hij had uitgenodigd had gesteld. Zo maakte Marieke Bolhuis van dode takken een liggend paard aan de duinrand. Kees Bierman bouwde op het strand een Grieks amfitheater van zand. Het thema van dit festival was Voetsporen in het zand. De meer dan dertig voorstellingen die op tal van locaties op het eiland te zien waren, werden geïnspireerd door het eiland. Zo vertaalde het Friese gezelschap Tryater Ibsens drama Peer Gynt naar het Mezlâns, de taal van Midden-Terschelling. De acteur Anton Groothuis speelde de voorstelling Bunker in een voormalige kantine van de Duitse bezetters. De kracht van het locatietheater op Terschelling schuilt in die verbondenheid tussen de historie van het eiland en de voorstelling. Theatermakers vinden er een rijke en onuitputtelijke bron, waardoor het Oerol Festival een artistieke rijkdom en fantasie vertegenwoordigt die bij de officiële gezelschappen op het vasteland vaak ontbreekt. Het thema van Oerol 2000 zal zijn Als het tij keert, een festival over de eb- en vloedstromen. Joop Mulder is daartoe onder andere in gesprek getreden met gezelschappen uit Skandinavië. Deze week wordt het decor van Peer Gynt, gelegen op het oostelijk gelegen de Bosplaat, afgebroken. Het landschap zal er dan weer uitzien als voorheen. Maar Mulder hoopt dat de indruk blijvend is, 'zodat de toeschouwers de voorstelling weer op hun netvlies zien wanneer ze nogmaals Terschelling en de Bosplaat bezoeken'.
|
NRC Webpagina's juni 1999
|
Bovenkant pagina |
|