Microsoft neemt belang; Thomson biedt partners aandelen
Door onze correspondent MARC CHAVANNES
PARIJS, 31 JULI. Thomson Multimedia (TMM)
breidt zijn kapitaal uit en komt voor 30 procent in handen van vier
strategische partners. Microsoft, NEC, Alcatel en Direct TV nemen ieder
7,5 procent. De prijs wordt in het najaar vastgesteld.
Thomson Multimedia haalt tweederde van zijn omzet in televisies en
aanverwante produkten in de Verenigde Staten onder de merken RCA en
General Electric. In Europa is het Franse staatsbedrijf onder meer
bekend onder de namen Thomson, Saba, Telefunken en Ferguson. Door deze
vier partners in huis te halen mikt TMM op een hoogwaardige tv van de
toekomst die via internet tweerichtingsdiensten voor de consument in
huis haalt.
De bekendmaking is verrassend omdat de een jaar geleden aangetreden
linkse coalitie-regering in Frankrijk niets moest weten van
privatisering van de talrijke staatsbedrijven. De succesvolle
president-directeur van Air France, Christian Blanc, moest in september
nog het veld ruimen nadat hij had verlangd dat de regering-Jospin zich
openlijk zou verbinden de luchtvaartmaatschappij naar de markt te
brengen.
Sindsdien is van talloze grote bedrijven het kapitaal 'opengesteld': een
minderheidsdeel van France Télécom ging naar de beurs en
dit najaar volgt Air France zelf. De CIC-bank werd in zijn geheel
verkocht aan Crédit Mutuel, terwijl GAN-verzekeraars naar
Groupama ging. Troostprijs voor de tegenstanders: die laatste twee
overnemers waren Frans en coöperaties.
In de industrie werd Alcatel (telecommunicatie) geprivatiseerd, terwijl
Thomson CSF (defensie-elektronica) met Alcatel, Aerospatiale en
vliegtuigbouwer Dassault samenging. Kortgeleden werd bekend dat het
belang van de Franse staat in vliegtuigbouwer Aerospatiale onder de 50
procent zal zakken. Matra Haute Technologie (onderdeel van
Lagardère) krijgt een belang van 30 à 33 procent en
verwerft daarmee doorslaggevende invloed. 'Socialistisch pragmatisme'
heeft gewonnen van ideologie, schrijft vanmorgen de gematigd linkse
krant Libération.
De gedeeltelijke privatisering van Thomson Multimédia verrast ook
omdat het deze poot van Thomson voor publieks-elektronica anderhalf jaar
geleden nog zo zwaar in de verliezen zat dat premier-Juppé
destijds bereid was TMM voor één franc aan de Koreaanse
concurrent Daewoo te verkopen. Sinsdien is 3,6 miljard gulden in deze
concurrent van Philips gepompt en wordt weer winst gemaakt. Twee weken
geleden maakte het bedrijf een winst bekend van 64 miljoen Franse franc
over het eerste halfjaar.