 
	
	
	
	Hongkong
Artikelen
Foto's
Links
	
	
Hongkong probeert deze  dagen zoveel mogelijk geld  te verdienen aan 
de  soevereiniteitsoverdracht  aan China. De Great  Hangover is 
een  commercieel hoogtepunt. 
Bekers, T-shirts en koloniale lucht  
 
  
De handel in Hongkong wil zoveel mogelijk verdienen aan de  
machtswisseling. ,,The Chinese Empire strikes back'' en ,,The Great 
Hangover''  meldt  deze etalage. (Foto Vincent Mentzel) 
Door onze correspondent  FLORIS-JAN VAN LUYN
HONGKONG, 27 JUNI. ,,Hongkong moet een 
fantastische plek  zijn. Het heeft een aanbeveling van  vijf sterren'', 
staat onder een poster  met daarop een afbeelding van de  Chinese vlag - 
vijf gele sterren op  een rode ondergrond. ,,De Communistische Partij'', 
staat ergens  anders vermeld, ditmaal op een T- shirt, refererend aan de 
vele feesten  die gepland zijn in de nacht van de  overname. ,,Eén 
land, 1997 systemen'' heet het op de buitenkant  van een beker van de 
trendy winkel  Shanghai Tang: een persiflage op  Deng Xiaopings dictum 
,,één land,  twee systemen'', op grond waarvan  Hongkong 
een hoge mate van autonomie behoudt.
 
Hongkong zou Hongkong niet  zijn wanneer het zich niet zou hou den aan 
een van de oudste tradities  die het kent - zoveel mogelijk geld 
                        verdienen aan zoveel mogelijk  mensen. En bestaat 
er een mooiere  gelegenheid om op een simpele  manier een paar centen 
extra te  verdienen dan de historische soe vereiniteitsoverdracht aan 
China?  Als het aan de Hongkongse com mercie ligt niet. De Great 
hangover  (kater), zoals op vele kledingstukken wordt vermeld, is een 
commercieel hoogtepunt waaraan een ie der die verdienen kan,  
ondernemers, de overheid, de politie, restaurants, hotels en 
vliegtuigmaat schappijen, verdienen wil.  
Wat te denken van een conser venblik authentieke ,,koloniale  lucht''? 
,,De laatste ademtocht van  een Imperium'' staat op de verpak king. De 
inhoud bestaat uit ,,hon derd procent pure pracht en  praal'', en het 
blikje is vacuüm ver pakt, uiteraard vóór 1 juli 1997. 
De  prijs, 55 Hongkong dollar (13 gulden). Of anders een stuk ,,barren  
rock'' - een klomp graniet uit de  rotsbodem van Hongkong-eiland  
gehakt, verpakt in een houten kist je met een korte introductie over  het 
Britse koloniale verleden. Voor  de inwendige mens biedt het bier  van 
het merk "Rode Dageraad' of  een fles Chateau Hongkong 1997,  met een 
bouquet ,,full of English  nuts with a faint hint of mandarin''. Voor de 
kinderen is er een speciale  "overdrachts'-Barbie, het bekende  popje, 
maar dit keer gestoken in de  kleren van een Chinese keizerin.  
Ook het Hongkongse hotelwe zen en de horeca grijpen hun kan sen. De 
hotels in de Britse kroon kolonie waren al vele weken geleden ,,bijna 
volgeboekt''; althans  dat meldden de hotels zelf. Maar  volgens anderen 
staat ten minste  twintig procent van de hotelkamers nog leeg. Zeker is 
dat de prijzen van de kamers flink gestegen  zijn. Het gerenommeerde 
Peninsula hotel, met uitzicht op de ha ven, vraagt voor een standaard 
hotelkamer per nacht 1250 gulden.  Enkele weken geleden kostte de zelfde 
kamers nog 750 gulden. Vol gens een van de managers van het  hotel is de 
prijs heel redelijk omdat  ,,ontbijt, een feest, cadeautjes en  een 
retourrit in een Rolls-Royce  van en naar het vliegveld'', zijn in 
begrepen.  
Extravagante feesten mogen in  een stad als Hongkong bij een der gelijke 
gebeurtenis niet ontbreken.  Het Regent hotel houdt naar eigen  zeggen 
,,de moeder van alle over drachtsfeesten''. Maar het Ritz- Carlton hotel 
voert, als het ma[-] nagement geloofd mag worden, de  boventoon waar het 
de absolute  overvloed betreft. Zo heeft het ho tel voor de avond van de 
overdracht een bestellijst gepresenteerd van 600 kilo aardbeien, 20 kilo 
Beluga kaviaar, 30 kilo foie gras  en 30 dozen Moët & Chandon  
champagne. Uiteraard, alles van  de beste kwaliteit.  
Wie zich de 700 gulden voor het  avondje uit in één van de 
beide ho tels niet kan veroorloven kan altijd  nog terecht bij een van de 
openbare festiviteiten. Het vuurwerk spektakel in de haven van Hongkong 
is  misschien wel een van de weinige  attracties die geen geld kosten.  
Tenminste, als je tussen de wolken krabbers maar een plekje weet te  
bemachtigen aan de waterkant. In  gezelschap van 8.000 journalisten,  
4.000 genodigden en de vele duizenden toeristen die dezer dagen  naar de 
kroonkolonie zijn gestroomd, zal dat geen eenvoudige  opgave zijn.  
          
 
(NRC Handelsblad / Buitenland 27 juni 1997)
	  | 
