Hongkong
Artikelen
Foto's
Links
Hongkong probeert deze dagen zoveel mogelijk geld te verdienen aan
de soevereiniteitsoverdracht aan China. De Great Hangover is
een commercieel hoogtepunt.
Bekers, T-shirts en koloniale lucht
De handel in Hongkong wil zoveel mogelijk verdienen aan de
machtswisseling. ,,The Chinese Empire strikes back'' en ,,The Great
Hangover'' meldt deze etalage. (Foto Vincent Mentzel)
Door onze correspondent FLORIS-JAN VAN LUYN
HONGKONG, 27 JUNI. ,,Hongkong moet een
fantastische plek zijn. Het heeft een aanbeveling van vijf sterren'',
staat onder een poster met daarop een afbeelding van de Chinese vlag -
vijf gele sterren op een rode ondergrond. ,,De Communistische Partij'',
staat ergens anders vermeld, ditmaal op een T- shirt, refererend aan de
vele feesten die gepland zijn in de nacht van de overname. ,,Eén
land, 1997 systemen'' heet het op de buitenkant van een beker van de
trendy winkel Shanghai Tang: een persiflage op Deng Xiaopings dictum
,,één land, twee systemen'', op grond waarvan Hongkong
een hoge mate van autonomie behoudt.
Hongkong zou Hongkong niet zijn wanneer het zich niet zou hou den aan
een van de oudste tradities die het kent - zoveel mogelijk geld
verdienen aan zoveel mogelijk mensen. En bestaat
er een mooiere gelegenheid om op een simpele manier een paar centen
extra te verdienen dan de historische soe vereiniteitsoverdracht aan
China? Als het aan de Hongkongse com mercie ligt niet. De Great
hangover (kater), zoals op vele kledingstukken wordt vermeld, is een
commercieel hoogtepunt waaraan een ie der die verdienen kan,
ondernemers, de overheid, de politie, restaurants, hotels en
vliegtuigmaat schappijen, verdienen wil.
Wat te denken van een conser venblik authentieke ,,koloniale lucht''?
,,De laatste ademtocht van een Imperium'' staat op de verpak king. De
inhoud bestaat uit ,,hon derd procent pure pracht en praal'', en het
blikje is vacuüm ver pakt, uiteraard vóór 1 juli 1997.
De prijs, 55 Hongkong dollar (13 gulden). Of anders een stuk ,,barren
rock'' - een klomp graniet uit de rotsbodem van Hongkong-eiland
gehakt, verpakt in een houten kist je met een korte introductie over het
Britse koloniale verleden. Voor de inwendige mens biedt het bier van
het merk "Rode Dageraad' of een fles Chateau Hongkong 1997, met een
bouquet ,,full of English nuts with a faint hint of mandarin''. Voor de
kinderen is er een speciale "overdrachts'-Barbie, het bekende popje,
maar dit keer gestoken in de kleren van een Chinese keizerin.
Ook het Hongkongse hotelwe zen en de horeca grijpen hun kan sen. De
hotels in de Britse kroon kolonie waren al vele weken geleden ,,bijna
volgeboekt''; althans dat meldden de hotels zelf. Maar volgens anderen
staat ten minste twintig procent van de hotelkamers nog leeg. Zeker is
dat de prijzen van de kamers flink gestegen zijn. Het gerenommeerde
Peninsula hotel, met uitzicht op de ha ven, vraagt voor een standaard
hotelkamer per nacht 1250 gulden. Enkele weken geleden kostte de zelfde
kamers nog 750 gulden. Vol gens een van de managers van het hotel is de
prijs heel redelijk omdat ,,ontbijt, een feest, cadeautjes en een
retourrit in een Rolls-Royce van en naar het vliegveld'', zijn in
begrepen.
Extravagante feesten mogen in een stad als Hongkong bij een der gelijke
gebeurtenis niet ontbreken. Het Regent hotel houdt naar eigen zeggen
,,de moeder van alle over drachtsfeesten''. Maar het Ritz- Carlton hotel
voert, als het ma[-] nagement geloofd mag worden, de boventoon waar het
de absolute overvloed betreft. Zo heeft het ho tel voor de avond van de
overdracht een bestellijst gepresenteerd van 600 kilo aardbeien, 20 kilo
Beluga kaviaar, 30 kilo foie gras en 30 dozen Moët & Chandon
champagne. Uiteraard, alles van de beste kwaliteit.
Wie zich de 700 gulden voor het avondje uit in één van de
beide ho tels niet kan veroorloven kan altijd nog terecht bij een van de
openbare festiviteiten. Het vuurwerk spektakel in de haven van Hongkong
is misschien wel een van de weinige attracties die geen geld kosten.
Tenminste, als je tussen de wolken krabbers maar een plekje weet te
bemachtigen aan de waterkant. In gezelschap van 8.000 journalisten,
4.000 genodigden en de vele duizenden toeristen die dezer dagen naar de
kroonkolonie zijn gestroomd, zal dat geen eenvoudige opgave zijn.
(NRC Handelsblad / Buitenland 27 juni 1997)
|