Economische pressie moet Internet dwingen tot
labelen
De Europese Commissie en de
multimedia-industrie willen Internetgebruikers niet alleen tegen
illegaal materiaal beschermen. Ook 'schadelijk materiaal' moet
gereguleerd en desnoods geblokkeerd worden.
Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER
BRUSSEL, 20 MEI. Een bibliotheekbezoeker die NRC Handelsblad op
Internet wil lezen, slaagt daar niet in omdat foto's van dode Kosovaren
onder de categorie 'geweld' vallen. Een leerling die een spreekbeurt
over skaten of bergbeklimmen wil houden, vindt daar via zijn
schoolcomputer niets over, want gevaarlijke sporten worden schadelijk
geacht worden voor minderjarigen. Als de plannen ter regulering van
informatie op Internet van de Europese Commissie en de multimedia-
industrie doorgang vinden, kan dat grote gevolgen hebben voor de
toegankelijkheid van digitale informatie. Op een conferentie in Brussel,
gesubsidieerd door de Europese Commissie en gesponsord door software-
gigant Microsoft, kwamen deze week zeventig vertegenwoordigers van
multimediabedrijven en non-profit organisaties en een tiental ambtenaren
van de Europese Commissie en de Raad van Europa bijeen om te bepalen hoe
een beoordelings- en blokkeersysteem voor informatie op Internet eruit
moet zien.
De voorkeur van de Commissie en het bedrijfsleven gaat uit naar twee
bestaande systemen, PICS en RSCAi, die in de Verenigde
Staten al gebruikt worden. PICS en RSACi kennen een zeer gedetailleerd
systeem van labeling en rating, zoals het beoordelen en
classificeren van informatie in Internetjargon wordt genoemd. De
bladerprogramma's Explorer van Microsoft en Netscape van America Online
ondersteunen PICS en RSACi. Internetproviders, scholen, bibliotheken en
individuele Internetgebruikers kunnen met behulp van PICS en RSACi met
één druk op de knop alles blokkeren dat ze schadelijk en
ongewenst achten. In de Verenigde Staten gebeurt dit al veelvuldig.
"Het is niet erg dat er twee standaarden voor informatie onstaan",
antwoordt John Carr van de Britse kinderbescherming op de vraag waarom
voor volstrekt legale informatie op Internet strengere voorwaarden
moeten gelden dan in traditionele media. "Een werkend systeem is beter
dan helemaal geen systeem", vult Gerhard Heine van de Europese
Commissie aan.
In eerste instantie moeten informatie-aanbieders op Internet hun sites
vrijwillig registreren en beoordelen. Verwacht wordt echter dat een
groot aantal informatie-aanbieders weigeren mee te werken omdat ze
beoordeling en classificatie van hun sites te veel werk vinden of omdat
ze het in strijd achten met de vrijheid van meningsuiting. Daarom willen
Microsoft, America Online, Bertelsmann en MTV informatie-aanbieders met
economische sancties dwingen hun websites te registreren en beoordelen.
"Als een informatie-aanbieder niet mee wil doen, wordt zijn site niet
opgenomen door zoekmachines, aldus Yvonne Grtner van Microsoft Europa.
Sites uitsluiten via zoekmachines en browsers
(bladerprogramma's) is een effectieve methode om ongewenste informatie
te blokkeren. Grote zoekmachines als Yahoo!, AltaVista en Lycos hebben
zich al enkele jaren geleden bereid verklaard websites uit te sluiten
die zich niet aan een beoordelings- en filtersysteem onderwerpen.
Inmiddels beschikken Microsoft (tientallen miljoenen klanten wereldwijd)
en America Online (17 miljoen klanten) over eigen zoekmachines en hebben
ze allianties met andere grote search engines afgesloten.
Microsoft en America Online zijn ook eigenaar van de meest gebruikte
browsers, Explorer en Netscape.
Van censuur is geen sprake als de multimedia-industrie bepaalt welke
websites toegankelijk zijn, meent Rüdiger Dossow van de
mensenrechtencommissie van de Raad van Europa. "De Europese Conventie
voor de Rechten van de Mens laat inperking van de vrijheid van
meningsuiting door het bedrijfsleven toe. Alleen overheden mogen niet
censureren", aldus Dossow.
Het zal dan ook niet zo zijn dat pornosites en andere schadelijk geachte
websites geheel onbereikbaar worden voor Internetgebruikers. Via
gespecialiseerde Internetaanbieders zal een ongefilterde toegang tot het
Net mogelijk blijven.
Voor de snel groeiende multimedia-industrie biedt een wereldwijd systeem
van beoordeling, classificering en blokkering van websites lucratieve
mogelijkheden voor nieuwe diensten en producten. Nu al zetten
producenten van filterprogramma's als NetNanny en
Cybersitter jaarlijks tientallen miljoenen dollars om. Ook de
markt voor gespecialiseerde Internetaanbieders, die bijvoorbeeld alleen
informatie aanbieden die geschikt is voor kinderen of
fundamentalistische christenen, groeit sterk. America Online, 's werelds
grootste Internetprovider, biedt nu al 'kindvriendelijke toegang' tot
Internet aan.