Bedrijven en EU: Internet filteren
Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER
BRUSSEL, 20 MEI. Alle
informatie-aanbieders op Internet moeten hun websites laten beoordelen
en van een label voorzien. Aan de hand van het label kunnen
Internetgebruikers zien of een website bijvoorbeeld geweld of
schuttingtaal bevat.
Dat hebben de Europese Commissie, de Raad van Europa en grote
multimediabedrijven als Bertelsmann, Microsoft, America Online en MTV
Networks gisteren voorgesteld op een conferentie over content
rating (informatiebeoordeling) op Internet in Brussel.
Volgens de Europese Commissie zal informatiebeoordeling
Internetgebruikers die dat wensen, beschermen tegen schadelijk
materiaal. Onder schadelijk materiaal verstaan de Europese Commissie en
de multimedia-industrie onder meer naaktheid, seks, geweld en
informatie over gevaarlijke sporten.
Tot dusver blijkt het in de praktijk onmogelijk om 'schadelijke
websites' met bijvoorbeeld tabaksreclame of naaktfoto's aan te pakken,
omdat het niet om illegaal materiaal gaat. "Het bedrijfsleven moet
gereedschappen ontwikkelen om schadelijk materiaal te reguleren", aldus
Frans de Bruïne, directeur informatiemarkt van de Europese
Commissie. Voor de ontwikkeling van de benodigde technieken stelt de
Europese Commissie 12 miljoen gulden beschikbaar.