Filteren Filteren
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE
NRC Handelsblad logo

Dossier
Filteren

Nieuws

Achtergrond

Begrippen

Discussie

Links

Bedrijven en EU: Internet filteren

Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER
BRUSSEL, 20 MEI. Alle informatie-aanbieders op Internet moeten hun websites laten beoordelen en van een label voorzien. Aan de hand van het label kunnen Internetgebruikers zien of een website bijvoorbeeld geweld of schuttingtaal bevat.

Dat hebben de Europese Commissie, de Raad van Europa en grote multimediabedrijven als Bertelsmann, Microsoft, America Online en MTV Networks gisteren voorgesteld op een conferentie over content rating (informatiebeoordeling) op Internet in Brussel.

Volgens de Europese Commissie zal informatiebeoordeling Internetgebruikers die dat wensen, beschermen tegen schadelijk materiaal. Onder schadelijk materiaal verstaan de Europese Commissie en de multimedia-industrie onder meer naaktheid, seks, geweld en informatie over gevaarlijke sporten.

Tot dusver blijkt het in de praktijk onmogelijk om 'schadelijke websites' met bijvoorbeeld tabaksreclame of naaktfoto's aan te pakken, omdat het niet om illegaal materiaal gaat. "Het bedrijfsleven moet gereedschappen ontwikkelen om schadelijk materiaal te reguleren", aldus Frans de Bruïne, directeur informatiemarkt van de Europese Commissie. Voor de ontwikkeling van de benodigde technieken stelt de Europese Commissie 12 miljoen gulden beschikbaar.

NRC Webpagina's
20 mei 1999


Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad