GESCHIKT/ONGESCHIKT
Reformatorische leraren filteren Nederlandse websites
Twintig reformatorische leraren hebben in enkele maanden
70.000 Nederlandse websites beoordeeld op onder meer godslastering,
zondagsrust en televisie. 'Je moet de kat niet op het spek binden.'
Marie-José Klaver
Webpagina na webpagina verschijnt er in de browser. Iedere pagina wordt
zorgvuldig bekeken en gelezen. Als er informatie op staat die strijdig
is met de levensbeschouwelijke beginselen van het reformatorisch
onderwijs, krijgt een website een label. Dat label geeft aan dat de site
verwerpelijk is, bijvoorbeeld een pornosite of een site met
godslasterlijke uitingen. Ook sites van commerciële bedrijven die
bijvoorbeeld om persoonsgegevens of een creditcardnummer vragen,
krijgen een label. Aan de hand van de labels kunnen sites worden
geblokkeerd of juist toegankelijk worden gemaakt.
De sites worden vanuit een databank automatisch naar het scherm van de
leraren gestuurd, die meedoen aan een pilot-project voor
filtersoftware voor Kennisnet. De Nederlandse sites worden aangeleverd
door de zoekmachine AltaVista, waarmee Vanenburg, de maker van het
filterprogramma ClickChoice, een contract heeft. AltaVista heeft alle
Nederlandstalige sites geselecteerd voor ClickChoice en alle pornosites
(5 procent van het totale aantal webpagina's van ongeveer 1 miljard) er
alvast uitgefilterd.
Leraren die twijfelen over de beoordeling van een site, kunnen het
webadres doorsturen naar een collega. De software biedt ook een
controlemogelijkheid. Als iemand 10 sites per minuut classificeert, is
de kans groot dat zijn beoordeling niet erg nauwkeurig is. Wie te snel
werkt of er stelselmatig een andere mening over bepaalde sites op
nahoudt, kan per e-mail worden aangesproken door de coördinator
van het project.
Voor het proefproject hebben twintig reformatorische leraren in
enkele maanden tijd 70.000 Nederlandse websites, minder dan een procent
van het totale aantal Nederlandstalige pagina's van 7,5 miljoen,
beoordeeld. "Een groot succes", noemt N. Broer het project. Broer is
docent pedagogiek en ICT (informatie- en communicatietechnologie) aan
de Christelijke Hogeschool De Driestar in Gouda. "Het is een bijzonder
geavanceerd stukje software. Het beoordelen van sites gaat heel snel",
zegt Broer, die deel uitmaakte van de commissie die de criteria
opstelde volgens welke de websites werden beoordeeld. De 'achterkant'
van de software, de server (die de gemiddelde gebruiker niet te
zien krijgt), is zo in te stellen dat iedere groep of community
volgens de eigen normen en waarden sites kan beoordelen. In de
christelijke pilot werden pagina's beoordeeld op onder meer
godslastering, zondagsrust, televisie en commercie. Een islamitische
school zou bijvoorbeeld alle Internetpagina's kunnen blokkeren die het
eten van varkensvlees aanbevelen.
Grote bibliotheek
"Als je zoekt op het web, kun je bijna niets vinden. Internet moet je
zien als een grote bibliotheek waar alle boeken door elkaar staan." Om
kinderen optimaal gebruik te laten maken van Internet is er een systeem
nodig dat informatie indeelt en van een label voorziet, is de stellige
overtuiging van H. Hollander van softwarebedrijf ClickChoice. Met de
ClickChoice-software kunnen sites ook een positief label krijgen, zoals
'geschikt voor het aardrijkskunde-onderwijs in groep 7 en 8'.
ClickChoice, onderdeel van de Vanenburg Group, een bedrijf van de
gebroeders Jan en Paul Baan van Baan Software, biedt begin 2000 als
eerste bedrijf in Nederland een Nederlandstalig systeem aan om websites
te classificeren en te blokkeren. ClickChoice is een van oorsprong
Amerikaans bedrijf waarin Vanenburg een belang van 90 procent heeft
genomen. ClickChoice biedt gratis filtersoftware aan, myFilter
geheten, waarmee ouders en werkgevers websites met bijvoorbeeld porno,
geweld of vacatures kunnen blokkeren. Met het verkopen van
demografische gegevens, die elke gebruiker moet opgeven als hij de
software downloadt, hoopt ClickChoice winst te maken. Verder hoopt
Hollander op een contract met Kennisnet, het komende Internetproject
van het Nederlandse onderwijs. Surf- en persoonsgegevens van leerlingen
zal het bedrijf niet verkopen aan adverteerders.
ClickChoice verschilt van andere filterproducten doordat alle
webpagina's in het systeem door mensen zijn beoordeeld en niet door een
computer. Een groep mensen met een gemeenschappelijk referentiekader,
bijvoorbeeld muziekleraren of dominees, categoriseren volgens van te
voren bepaalde maatstaven webpagina's. Elke site krijgt een label
(bijvoorbeeld 'ongeschikt voor kinderen onder de 10 jaar' of 'bevat
reclame'). Met behulp van de ClickChoice software kunnen opvoeders
gecategoriseerde pagina's blokkeren of juist toegankelijk maken. Het is
ook mogelijk om kinderen de toegang te ontzeggen tot alle webpagina's
die geen label hebben. Zodra een leerling op een site komt die nog niet
is beoordeeld, komt het webadres bovenaan een lijst te staan en wordt
de pagina zo snel mogelijk beoordeeld.
Andere filterprogramma's als NetNanny en Cyberpatrol werken met
trefwoorden en URL's (website adressen, zoals www.hardcoresex.com of
www.philips.nl) die worden geblokkeerd. Dit systeem werkt over het
algemeen erg onnauwkeurig. In de Verenigde Staten, waar op meer dan de
helft van de lagere en middelbare scholen filtersoftware wordt
gebruikt, kunnen miljoenen leerlingen geen sites bezoeken met
bijbelverhalen omdat de teksten seksuele en gewelddadige termen
bevatten.
Broer van De Driestar is ook enthousiast over de 'voorkant' van de
software, de client die leraren en ouders zelf kunnen instellen.
Per leeftijdscategorie kan een opvoeder bepalen wat een kind wel en
niet mag zien. "Als vader van twee kinderen van 13 en 15 zit ik te
springen om zo'n programma dat ik ook thuis kan installeren. Kinderen
weten drommels goed dat er een heleboel dingen zijn op Internet die
niet deugen, zoals het hele pornogebeuren." Broer is er tegen dat
kinderen en jongeren zomaar op Internet mogen surfen. "Het is heel
makkelijk om bij sites te komen die verwerpelijk zijn. Je moet de kat
niet op het spek binden." Broer meent dat scholen niet meer zonder
Internet kunnen. "Ze missen heel veel als ze leerlingen niet op
Internet laten. Er is zoveel bruikbare informatie voor werkstukken en
spreekbeurten te vinden. Met filters wordt het een veel acceptabeler
medium dan het nu is."
H. van Dijk, directeur van de reformatorische basisschool Rehoboth in
Zeist, is het daarmee eens. Hij heeft grote behoefte aan een filter dat
reclame en porno buiten de school houdt. "Wij willen de kinderen niet
met allerlei vuil confronteren dat via Internet binnenkomt. Ook
Kennisnet is geen schoon net." Om die reden mogen de leerlingen van de
Rehobothschool nog niet met Kennisnet werken en dus blijven ze
verstoken van Internet, zegt Van Dijk. Ook A. van Rooijen,
onderwijskundig beleidsmedewerker van de Nederlandse Katholieke
Oudervereniging (NKO), is een voorstander van filters. "Wij denken dat
de verleiding groot is om pornosites te bezoeken", zegt Van Rooijen.
"De maatschappij is vergeven van seksuele signalen. Dat ontgaat
leerlingen natuurlijk niet." De NKO, die 1.250 van de ongeveer 2.500
katholieke scholen in Nederland vertegenwoordigt, is niet tegen seks,
maar vindt dat seksuele informatie in de juiste context moet worden
geplaatst door de ouders en de scholen, aldus Van Rooijen.
Kennisnet, het digitale onderwijsnetwerk van de overheid waarop de
komende jaren alle Nederlandse scholen zich kunnen aansluiten, bevat
momenteel geen filtersysteem. Scholen die willen filteren moeten daar
zelf voor zorgen. Het ministerie van Onderwijs zal filteren niet
verplicht stellen. Met de inhoud van het Internet bemoeit de overheid
zich helemaal niet. "Wij bepalen niet of er iets afgesloten moet
worden. Dat bepaalt de school", zegt woordvoerster B. Fidder van het
ministerie van Onderwijs. De bestaande software die scholen die willen
filteren nu kunnen installeren, werkt erg grofmazig, bevestigt Fidder.
"Als het woord borst wordt geblokkeerd, kun je ook niets meer over Els
Borst vinden en leer je niet hoe je eendeborst moet klaarmaken."
De ervaringen met filterprogramma's van W. Otter, directeur van de
openbare basisschool De Rietgors in Purmerend, zijn slecht. "Het
probleem is dat ze allemaal op Amerikaanse leest zijn geschoeid en te
veel pagina's eruit gooien. Wij konden niet op de homepage van een
school in Alkmaar komen, omdat er in de naam van die school iets stond
dat werd geblokkeerd", aldus Otter. Hij vindt een filter niet
noodzakelijk. Porno en ander ongewenst materiaal is "niet echt een
probleem", zegt hij. Zijn leerlingen zijn niet bewust op zoek naar
'verboden' sites. "Het is één keer voorgekomen dat een
leerling per ongeluk op een sekssite terechtkwam", aldus Otter.
"Bovendien houden we altijd toezicht als leerlingen op Internet
zitten."
Ook op middelbare scholen bezoeken leerlingen niet massaal seks- en
geweldsites, zo blijkt uit telefoongesprekken met ongeveer tien
directeuren en systeembeheerders. Op het Oranje Nassau College in
Zoetermeer, een brede scholengemeenschap voor VBO, Mavo, Havo en VWO,
wordt momenteel filtersoftware geïnstalleerd. "We willen niet dat
leerlingen zomaar overal bij kunnen op Internet", zegt systeembeheerder
R. Mets. Een groot probleem is het bezoek aan sekssites of andere
ongewenste pagina's echter niet, volgens het Oranje Nassau College.
"Het komt af en toe voor", aldus Mets. Het filter is vooral bedoeld
voor de veiligheid, als bescherming tegen hackers die van buitenaf op
het schoolnetwerk inbreken, vertelt Mets.
Of Vanenburg de vaste leverancier van Kennisnet wordt, zoals Hollander
van ClickChoice hoopt, wil woordvoerster Fidder niet zeggen. "We zijn
op zoek naar een systeem waarmee leraren en leerlingen relevante
informatie kunnen opvragen." Binnenkort begint er een volgende
pilot met ClickChoice, voor het vak wiskunde. Een paar honderd
wiskundedocenten zullen zoveel mogelijk mathematische sites beoordelen
op hun relevantie. De labels die aan de sites worden gehangen zijn zeer
gedetailleerd, vertelt Fidder. Zo zullen de docenten precies aangeven
voor welke groepen informatie geschikt is. "Dan kunnen docenten de
software zo instellen dat leerlingen alleen toegang krijgen tot de
wiskundesites die geschikt zijn voor Havo 4, zodat ze niet naar sites
van andere vakken kunnen surfen."