Surfen op kantoor is verre van schadelijk voor de
baas
De discussie over de
(on)wenselijkheid van surfen en mailen in de baas z'n tijd is weer
opgelaaid. De veronderstelling dat surfen nutteloos en schadelijk zou
zijn voor de baas, voert in de discussie de boventoon. Volstrekt ten
onrechte, meent Herbert Blankesteijn.
De nieuwe richtlijnen van de Registratiekamer hebben de discussie over
surfen en mailen onder werktijd weer doen opleven. Het gaat hierbij over
privacyzaken en daarnaast over de schade die de werkgever lijdt -
doordat werktijd ijdel wordt doorgebracht, het bedrijfsnetwerk nodeloos
wordt belast en virussen worden binnengehaald - en over de balans tussen
privé-activiteiten in kantoortijd en werk dat wordt meegenomen
naar huis. De onuitgesproken veronderstelling in alle commentaren is,
dat surfen en mailen voor privé-doeleinden nutteloos en zelfs
schadelijk is voor de baas. Deze veronderstelling is onjuist.
Jarenlang hebben werkgevers geprobeerd hun ondergeschikten aan de pc te
krijgen. Er kwamen dure cursussen om de noodzakelijke vaardigheden erin
te stampen. Er kwamen pc-privé-projecten, zodat het voetvolk
thuis met het apparaat vertrouwd zou raken en het computergebruik
misschien wel leuk zou gaan vinden. Het hielp allemaal niet. De pc
bleef een onsympathiek stuk gereedschap, waarachter met tegenzin werd
plaatsgenomen. Nog altijd zien bedrijven met zorg dat het met de
computervaardigheden op de werkplek maar niet wil vlotten. Zo hoorde ik
kort geleden dat in een groot Nederlands bedrijf het personeel naar
schatting 5 procent van de functies van het computersysteem gebruikt.
Nu is er eindelijk een toepassing waar het personeel en masse plezier in
heeft, is het weer niet goed. Dezelfde chef die graag zag dat zijn
mensen thuis op een privé-pc vingervlugheid voor het werk zaten
op te doen, vindt het een probleem dat datzelfde nu tussen negen en vijf
gebeurt. Iets leuks op kantoor? Dat verbieden we!
De managers zouden wel eens mogen bedenken dat al dat gefreak ook
rendement oplevert. Door lukraak te surfen leer je hoe het World Wide
Web werkt, wat je met je browser kan doen, en je vindt nog
eens een nuttige site. Doeltreffend mailen leer je door
véél te mailen. Onhandige oplossingen worden dan snel
hinderlijk, en je zoekt en vindt handiger manieren om hetzelfde te doen.
Collega's doen elkaar trucjes aan de hand en kunnen elkaar enthousiast
maken. Zeker bij medewerkers die relatief weinig van internet gebruik
maken, is het zaak geen beperkingen op te leggen. Voor hun is elke
praktijkervaring meegenomen.
Wie op internet zoekt, léért zoeken. Slim van zoekmachines
gebruikmaken leer je niet op een cursus, maar door iets te willen
vinden. Daarom is het ideaal als mensen nu en dan iets zoeken dat ze
persoonlijk nodig hebben, of menen nodig te hebben. Dan zijn
doorzettingsvermogen en creativiteit het grootst, en wordt de gevolgde
techniek het beste onthouden. Leereffect is recht evenredig met het
plezier dat men heeft in de handelingen en in het resultaat. Hoe meer er
mag - chatten, spelletjes doen, weet-ik-wat-voor-software
downloaden - hoe algemener de vaardigheden. Het valt niet uit te
sluiten dat bij een dergelijke vrijheid ook het besef toeneemt van wat
legaal en illegaal is, wat veilig en wat riskant. In de kantooromgeving
kan door sociale controle het frivole gebruik binnen de perken blijven
('Heb jij niks anders te doen?').
De hoop bij pc-privé-projecten was, dat het computeren thuis zou
beginnen en daarna zou doordringen tot kantoor. Dat is mislukt. Het gaat
nu vaak andersom: werknemers die via het werk kennismaken met de
voordelen van internet, nemen vroeg of laat thuis een abonnement. Dan is
de interesse gewekt. Eindelijk wordt thuis met plezier aan de pc
gezeten, met alle voordelen van dien voor de baas. Maar er blijft genoeg
reden om het privé-gebruik van internet op de werkplek vrij te
laten, want de doorgaans snellere verbindingen op het werk maken
activiteiten mogelijk die thuis (in de voor internet drukke avonduren)
te moeizaam gaan: het bekijken van de modernste sites, het downloaden
van de nieuwste programma's.
Internet vereist wat in het bedrijfsleven zo vaak wordt gepredikt:
permanent leren. Werknemers die hun gang mogen gaan, doen dat vanzelf.
Dat is goedkoper dan cursussen en heeft een beter resultaat. Schijnbaar
verspilde werktijd blijkt zo goed te zijn geïnvesteerd.
Herbert Blankesteijn is publicist.