7.2 Beeld van de overheid na de ramp: fragmentatie [1]
In deze paragraaf wil de Commissie enkele meer algemene conclusies
trekken. Het algemene beeld dat de Commissie van de overheid na deze
ramp heeft overgehouden is een beeld van fragmentatie. Van fragmentatie
is zeker niet in alle gevallen sprake en heeft alleen betrekking op
hetgeen door deze Commissie is onderzocht. Echter, omdat op meerdere
momenten in het onderzoek sprake is van een gefragmenteerd
overheidsoptreden, spreekt de Commissie van een beeld van de
gefragmenteerde overheid.
Verbrokkeld overheidsoptreden: uit de pas met de samenleving [1]
De Commissie constateert een fragmentatie in het optreden van de
overheid gedurende een aantal jaren na de ramp.
Fragmentatie in de overheidsorganisatie: verkokering [1]
Er is sprake van een fragmentatie in de organisatie van de overheid.
Eens te meer is duidelijk geworden dat "de" overheid niet bestaat,
maar moet worden gezien als een omvangrijk geheel van functionarissen,
organisaties en instellingen, elk met hun eigen taken, bevoegdheden,
visies en belangen. Waar de eerste brandbestrijding en hulpverlening
gecoördineerd hebben plaatsgevonden, is de vliegramp in latere
instantie sterk verkokerd afgehandeld. Er was als het ware sprake van
een rampenbestrijdingskoker, een luchtvaartkoker, een justitiekoker en
een gezondheidskoker. Waar "luchtvaart" en "gezondheid" in de
dagelijkse praktijk vrijwel nooit bij elkaar komen, gebeurt dat ook na
deze ramp niet. Deze verkokering zet zich door in de Tweede Kamer waar
betreffende woordvoerders ieder op hun eigen terrein controle
uitoefenen op de regering. Dat heeft vooral te maken met het feit dat
de commissie-indeling grotendeels overeenkomt met de indeling van de
departementen. Elke koker lijkt met de afhandeling van zijn eigen ramp
bezig te zijn, zonder dat over de grenzen van het eigen taakveld heen
wordt gekeken. Dit leidt niet alleen tot het afschuiven van
verantwoordelijkheden en een versnippering in de informatievoorziening,
het zorgt er ook voor dat burgers met hun problemen en onzekerheden
(die in hun beleving aan de ramp zijn gerelateerd) niet bij één
instantie terechtkunnen.
Gebrekkige afstemming tussen bestuurslagen: internationaal, nationaal, lokaal [1]
Er is sprake van een fragmentatie tussen diverse overheidsniveaus. De
rampenbestrijding is vrijwel geheel vanuit de gemeente Amsterdam
geleid. De verdere afhandeling vindt behalve in Amsterdam vooral op
rijksniveau plaats. Afstemming tussen deze bestuurslagen, als het gaat
om het verkrijgen en verstrekken van informatie en het laten verrichten
van onderzoek, komt slecht van de grond. De wet- en regelgeving ten
aanzien van de luchtvaart is grotendeels internationaal. De Nederlandse
overheid heeft beperkte mogelijkheden om inzicht te krijgen in, laat
staan om toezicht te houden op, het onderhoud van vliegtuigen en de
doorvoer van vracht. Het verkrijgen van gedetailleerd inzicht in de
lading van een verongelukt vliegtuig blijkt een zeer moeizame
aangelegenheid waarbij zelfs diplomatieke druk niet tot het gewenste
resultaat leidt. |
|