U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Nationale-Nederlanden

Verzekeraar op web met intermediair

Door onze financiële redactie
ROTTERDAM, 19 APRIL. Verzekeraar Nationale-Nederlanden begint komende zomer met een verzekeringsintermediair op internet. De ING-dochter investeert enkele tientallen miljoenen guldens in de website.

Dit heeft de verzekeraar gisteren bekendgemaakt. De 'virtuele' adviseur, die nog geen naam heeft meegekregen, moet vooral dat deel van de verzekeringsmarkt veiligstellen dat nu door de traditionele, onafhankelijke tussenpersonen wordt gedekt. De 'tussenpersoon' op internet moet onafhankelijk adviseren en dus ook voor andere verzekeraars werken.

Nationale-Nederlanden moet zijn stappen op internet volgens bestuursvoorzitter H. Richaers snel nemen, omdat de dreiging van nieuwe partijen (internet-verzekeraars) evident is. Zou de branche als geheel een antwoord moeten formuleren, dan duurt het veel te lang, zo zei hij.

Van oudsher is Nationale-Nederlanden een intermediairmaatschappij bij uitstek, en dat wil ze ook blijven. Maar de tussenpersoon moet wel mee-ontwikkelen met de markt, meent Richaers.

De nieuwe internetsite vergelijkt daarom niet alleen de prijzen van verschillende verzekeringsproducten, maar ook voorwaarden en kwaliteit. Wie meer wil weten, kan nog altijd terecht bij het belcentrum van het nieuwe bedrijf of een 'levende' verzekeringsadviseur.

Hoewel Nationale-Nederlanden volledig eigenaar wordt van de virtuele tussenpersoon, staat de onafhankelijkheid van de site als een paal boven water, aldus Richaers. ,,We plakken niet als schijnvertoning maar twee of drie verzekeraars op de site'', verzekert hij. ,,Dan is het binnen zes maanden afgelopen met je.'' De internetintermediair wordt een zelfstandige dochter van Nationale-Nederlanden. Kort geleden kocht het concern een soortgelijk Amerikaans bedrijf, QuickQuote. Daarbij zijn inmiddels zo'n veertig verzekeringsmaatschappijen aangesloten.

Nationale-Nederlanden boekte in 1999 een nettowinst van 573 miljoen euro (1,3 miljard gulden), 13 procent meer dan het jaar daarvoor. Het grootste gedeelte daarvan, 488 miljoen euro, kwam voor rekening van het levenbedrijf. De schadetak zag het resultaat 22 procent dalen tot 63 miljoen euro. Het premie-inkomen steeg met 11 procent tot 5,2 miljard euro.

NRC Webpagina's
19 april 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad