U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Internet-flirt uitzendbureaus

Door JOCHEN VAN BARSCHOT
AMSTERDAM, 17 MAART. Uitzendconcerns zoeken naar manieren om te groeien zonder nieuwe vestigingen te hoeven openen. Vedior en Randstad zetten hun kaarten op elektronische uitzendbureaus op Internet.

De uitzendconcerns doen het al maanden slecht op de beurs. Vedior en Randstad, de twee grootste bureaus van Nederland, hebben daarom het beproefde recept toegepast om in de nieuwe economie de koers op te krikken: investeringen aankondigen in Internet. Vedior steekt dit jaar ruim 26 miljoen gulden in elektronische uitzendbureaus, Randstad zelfs 50 miljoen.

Deze bedragen zijn naar verhouding nog bescheiden vergeleken met de hoge investeringen in automatisering die nodig zijn om de vraag van inlenende bedrijven en het aanbod van uitzendkrachten centraal te kunnen registreren en via Internet toegankelijk te maken. Randstad steekt dit jaar 270 miljoen gulden in de verbetering van zijn bestaande automatiseringssystemen. Vedior trok daar in 1999 al 99 miljoen gulden voor uit en dit jaar komt daar nog 11 miljoen bij.

De investeringen in automatisering moeten de uitzendbureaus niet alleen klaarstomen voor Internet, maar ook zorgen voor een efficiëntere werkwijze. Vedior hoopt daar uiteindelijk besparingen op personeelskosten mee te bereiken, zei bestuuursvoorzitter G. Smit eerder deze week bij de presentatie van de jaarcijfers. Zijn collega H. Zwarts van Randstad is niet van plan banen te schrappen. ,,De tijdwinst door automatisering kan bijvoorbeeld besteed worden aan het binnenhalen van nieuwe uitzendkrachten.''

Bij de presentatie van het jaarverslag, gisteren, zei Zwarts te verwachten dat de invloed van Internet op de werkwijze van de uitzendbureaus van Randstad de komende jaren beperkt zal zijn. Wel heeft de bestuursvoorzitter hoge verwachtingen van Hedson, het elektronische uitzendbureau dat Randstad in april van dit jaar wil introduceren. Hedson gaat zich richten op eenvoudig uitzendwerk, waarvoor weinig bemiddeling nodig is. Het volledig elektronische uitzendbureau biedt twaalf standaardfuncties (waaronder productiemedewerker en administratief medewerker) waar inlenende bedrijven en uitzendkrachten uit kunnen kiezen. Wie 'maatwerk' wil is aangewezen op de traditionele uitzendbureaus van Randstad.

Hedson brengt vraag en aanbod bij elkaar op Internet, nagenoeg zonder tussenkomst van bemiddelaars. Alleen bij de werving van uitzendkrachten kunnen gegadigden zich ook per telefoon melden. Zwarts erkent dat het riskant is om uitzendkrachten naar bedrijven te sturen zonder dat een Randstad-intercedent ze ooit gezien heeft. ,,Daarom noemen we het ook geen Randstad.'' Aan de hand van korte psychologische tests en gerichte vragen naar bijvoorbeeld werkervaring hoopt Randstad uitzendkrachten die voor Hedson willen werken razendsnel te 'screenen' op hun geschiktheid. Randstad verwacht van Hedson een zeer efficiënt werkend uitzendbureau te kunnen maken dat binnen vijf jaar meer dan 2,5 miljard gulden aan omzet binnenbrengt, iets meer dan een vijfde van de omzet die Randstad nu heeft.

Vedior waagt zich niet aan voorspellingen over de omzet op Internet, maar bestuursvoorzitter Smit denkt wel dat de winstgevendheid van Vedior de komende jaren deels afhankelijk is van de ontwikkelingen op het wereldwijde web. ,,Een deel van onze groei moet daar vandaan komen'', aldus Smit, die eerder deze week aankondigde dat overnames - voor zowel Randstad als Vedior vorig jaar de grootste groeimotor - er voor Vedior voorlopig niet inzitten.

Vedior stak zich vorig jaar diep in de schulden om de Britse uitzender Select over te kunnen nemen. De langlopende leningen die Vedior heeft uitstaan stegen het afgelopen jaar van 38 naar 108 miljoen euro. Vedior was aanvankelijk van plan de overname van Select te financieren door nieuwe aandelen uit te geven, maar de geplande aandelenemissie is voorlopig van de baan. Vedior vindt de huidige beurskoers daarvoor te laag.

Een reden temeer dus om de koers omhoog te praten met aankondigingen van Internet-investeringen. Voor Randstad geldt dit nog sterker. Zwarts zei gisteren namelijk, ondanks de eveneens lage beurskoers van Randstad, nog altijd op overnamepad te zijn. De truc lijkt te werken. Beleggers reageerden gisteren gematigd positief op de aankondiging dat Randstad een nieuw uitzendbureau op Internet begint. Het aandeel steeg met bijna 4 procent tot 39,05 euro. Vedior had nog meer succes. De koers steeg gisteren bijna 12 procent tot 10,90 euro.

NRC Webpagina's
17 maart 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad