U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Randstad investeert in Internet

Door een onzer redacteuren
DIEMEN, 16 MAART. Uitzendbureau Randstad pompt dit jaar 50 miljoen gulden in Internet. De uitzender begint onder de naam 'Hadson' een nieuwe uitzendformule op Internet. Daarnaast bouwt Randstad websites rond de bestaande uitzendbureaus. Dat heeft bestuursvoorzitter Hans Zwart vanmorgen bekendgemaakt.

In april introduceert Randstad Hadson in Nederland. Het Verenigd Koninkrijk volgt dit najaar. Inmiddels loopt een proef met het uitzendbureau, dat uitzendkrachten en werkgevers op Internet bij elkaar brengt zonder tussenkomst van een intermediair. Randstad vervult alleen nog de rol van werkgever voor de uitzendkracht.

Randstad recruteert personeel voor Hadson via callcenters. Werkzoekenden kunnen zich ook zelf melden, ,,via Internet of met hun mobieltje'', aldus Zwart. Bedrijven zetten hun vacatures op Internet. ,,Hadson brengt die twee virtueel bij elkaar.'' Hadson richt zich alleen op 'standaard' functies waarbij weinig bemiddeling nodig is, zoals banen voor productiemedewerkers of administratief personeel.

Zwart erkent dat er risico's aan het project zitten. Kun je aan de hand van een telefoongesprek beoordelen of iemand geschikt is om naar een werkgever te sturen? ,,Daarom noemen we het ook geen Randstad. Hadson wordt een heel andere formule.'' Zwart verwacht dat Hadson binnen vijf jaar ruim 2,5 miljard gulden omzet behaalt.

Naast Hadson begint Randstad dit jaar ook een website die is gekoppeld aan de vorig jaar opgerichte divisie Yacht, die zich richt op uitzenden en detacheren van hoog opgeleide specialisten als ingenieurs of automatiseerders. De website van Yacht moet in de ogen van Zwart een ,,community van professionals'' worden.

Ten slotte wil Zwart het gebruik van Internet ook op de traditionele uitzendbureaus uitbreiden. Door contact met uitzendkrachten en inlenende bedrijven via Internet kunnen vestigingen efficiënter werken. ,,De groei van de omzet is straks niet meer alleen afhankelijk van de groei van het aantal vestigingen. Door gebruik van Internet kunnen we uit bestaande kantoren meer inkomsten halen.'' Voorlopig verwacht Zwart niet dat Internet invloed zal hebben op de huidige werkwijze op de vestigingen van Randstad.

NRC Webpagina's
16 maart 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad