Over bijzondere
netwerken
op Internet


Door Lukas Keijser


Suske en Wiske

Netwerk
Auteursrechten
Populariteit
Veranderingen



Archief:
Brady Bunch

9 december 1997





Netloods
(webindex)

Netstroom
(site-recensie rubriek)

Internet in de krant
(artikelen uit NRC Handelsblad)

S U P P L E M E N T

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

Verandering

Er wordt tegenwoordig vaak beweerd dat de nieuwe Suske en Wiske-albums 'anders' zijn. Zo vindt Marcel Versteeg dat de tekenstijl veranderd is van 'vrij losjes naar strak' en dat de verhalen 'meer naar het hedendaagse worden getrokken'. Michael van Hartskamp is van mening dat de verhalen traag op gang komen en heel snel afgewikkeld worden aan het eind en dat de strips tegenwoordig vooral voor kinderen nog leuk zijn. Pia Snijder voegt daar nog aan toe dat het 'Vlaamse karakter' minder geworden zou zijn, zowel in taalkundig als in humoristisch opzicht (dus minder grappen over de Vlaamse politie, overheid en belastingen). Willy de Groof van de stripssite merkt op: 'de verhalen en de stijl waren vroeger véél beter. Nu is het te proper, te clean, te netjes, te braaf'.

Een oorzaak voor de veranderingen die vaak genoemd wordt, is Paul Geerts, die na het overlijden van Willy Vandersteen werd aangesteld als geestelijk vader van Suske en Wiske. Hij heeft ervoor moeten tekenen dat er niets veranderd mag worden aan de oorspronkelijke personages. Ondanks het feit dat hij goede ideeën heeft, kan hij ze niet kwijt, aldus Quinten Blindeman. Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat er per jaar vier strips moeten worden gemaakt, iets wat de creativiteit af kan stompen.

Hoe het ook zij, nog steeds veel mensen, al is het in België, Nederland of ergens anders ter wereld, krijgen de fantasie- en geschiedrijke avonturen onder ogen van de twee weeskinderen, de metershoge adoptiemoeder met zeer grote voeten Sidonia, de eerste Chippendale uit de geschiedenis Jerom en de verstrooide charmeur Lambik. En veel mensen lezen en lazen de verhalen die onder meer interessant zijn vanwege het conventionele enerzijds en het rolpatroondoorbrekende en vernieuwende anderzijds: vrouwen zijn ongeëmancipeerd en geëmancipeerd tegelijkertijd. Zij doen het huishouden en kunnen tegelijkertijd vechten als de beste. En de strips bol van de ‘postmoderne’ grappen: de tekenaar treedt op in zijn eigen strips, de striphelden gebruiken tekstballonnen als zuurstofreservoir en zien zichzelf op billboards.

Volgende week gaat Dwarsverbanden over Girl Power.

NRC Webpagina's
17 DECEMBER 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (lk@nrc.nl / DECEMBER 1997 )