U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Cahier Boskalis-HBG

Nieuws

Achtergrond

Bedrijfsprofiel

Links






Reacties

'Baggermarkt staat op exploderen'

Door onze redacteur REMMELT OTTEN
ROTTERDAM, 26 FEBR. De miljarden lokken. Een nieuw pretpark van Disney in Hongkong en een terminal in Singapore. Om die opdrachten binnen te halen, kan Boskalis de capaciteit van HBG goed gebruiken. Maar ook de Belgen willen meedoen.

De jaren tachtig waren mager. De jaren negentig zorgden voor het herstel. En de economische groei in Zuid-Oost-Azië gaat de komende jaren voor het echte succes zorgen. ,,De baggermarkt staat op exploderen'', zegt de Nederlander Erik van Baren, voormalig topman van de Belgische baggeraar Deme en nu een soort 'commissaris' van Deme's moedermaatschappij Ackermans & Van Haaren. Hij onderhandelt dit weekeinde over samenwerking met HBG, dat met zijn dochterbedrijf HAM ook een grote baggeraar is. HBG moet niets hebben van de avances van marktleider Boskalis die gisteren bekend maakte een bod op HBG voor te bereiden.

Baggeren is meer dan alleen sloten of havens uitdiepen. Het is Hollands Glorie in het Midden-Oosten of voor de kust van Brazilië. Zwetende mannen op een sleephopper- of een snijkopzuiger. Twaalf uur op, twaalf uur af. Ze zorgen voor landaanwinning bij grote infrastructurele projecten als vliegvelden. Voor het bevaarbaar houden van rivierdelta's. Ze graven geulen voor pijpleidingen die olie of gas naar de kust moeten transporteren.

De 'Grote Zes' baggeraars snakken naar slagkracht en personeel. Er komt veel werk aan. De concerns azen bijvoorbeeld op drie aantrekkelijke megaprojecten in Singapore en Hongkong met samen een waarde van zo'n 20 miljard gulden in de komende vijf jaar. In Singapore moet er een kunstmatig aangelegd eiland komen voor een chemisch industrieterrein. In Hongkong is er een opdracht te vergeven voor een nieuwe pretpark van het Amerikaanse Disneyconcern en een t voor de negende containerterminal.

Daarbij komen de Grote Zes, vier Nederlanders en twee Belgen (Deme en Jan de Nul), elkaar voortdurend tegen. Samen hebben ze een marktaandeel van ongeveer 70 procent in de 'open' markten, de opdrachten waar vrije inschrijving mogelijk is. Behalve de 'open' baggermarkt bestaat er ook een gesloten baggermarkt, bijvoorbeeld in China, Japen en de Verenigde Staten, waar buitenlandse baggeraars nauwelijks mee mogen doen.

De drie kemphanen die dit weekeinde met hun juristen en zakenbankiers in de slag moeten over biedingsberichten, beschermingsconstructies en aandelenbelangen, kennen elkaar ook van het water. Boskalis, Deme en HBG-dochter Ham werken bijvoorbeeld nu samen bij de aanbesteding voor dat chemie-eiland in Singapore. Een felle onderlinge overnamestrijd zal het opstellen van een gezamelijke offerte niet eenvoudiger maken.

Boskalis is de grootste van de Grote Zes met een omzet van zo'n 1,8 miljard gulden in 1998. Het bedrijf is als een Phoenix uit zijn as verrezen, nadat het begin jaren tachtig bijna ten onder ging aan de bouw van een gasbuizennet in Argentinië. Voor afgelopen jaar - de cijfers komen op 10 maart - heeft Boskalis een winststijging van minimaal 20 procent aangekondigd. Maar analisten wijzen er op dat baggeren een buitengewoon kapitaalsintensieve industrie is. Het prijskaartje voor een nieuw bootje kan oplopen tot 200 miljoen gulden. Zelfs HBG, dat op zijn baggeractiviteiten een hogere winstmarge behaalt dan Boskalis, erkende in zijn persberichten de noodzaak van schaalvergroting om investeringen mogelijk te maken en de toekomstige winstgevendheid te garanderen.

,,De plannen van Boskalis komen niet als een verrassing'', zegt Gijs Lokhorst van de CNV Hout- en Bouwbond. ,,Er komt veel werk aan. Als je groter wordt, ben je ook in staat om grotere werken aan te nemen. En je krijgt meer slagkracht voor je personeelsvoorziening. Er zijn veel mensen nodig, maar die zijn moeilijk te vinden.''

NRC Webpagina's
26 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad