NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
 Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E,
F, G,
H, I,
J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
|
Loonruimte
De loonruimte is van grote betekenis bij de
loononderhandelingen. Een eenvoudig cijfervoorbeeld: Stel dat een
onderneming honderd mensen in dienst heeft die allemaal hetzelfde werk
doen. Met die honderd werknemers worden per jaar een miljoen eenheden
product gemaakt. De producten worden verkocht voor tien gulden per stuk.
Verder nemen we aan dat een werknemer, inclusief loonbelasting en sociale
premies, de werkgever 60.000 gulden per jaar kost. De arbeidskosten van
die
onderneming zijn dan in totaal 100 x f 60.000 = f 6 miljoen. In de
productprijs van tien gulden zit zes gulden aan arbeidskosten (zes
miljoen
gulden gedeeld door een miljoen producten). Uit de resterende vier gulden
kunnen de andere kosten worden betaald. En wat er dan nog overschiet is
winst.
Door de toepassing van nieuwe, meer doelmatige productietechnieken
lukt
het de onderneming de productie per werknemer - de arbeidsproductiviteit
-
het volgend jaar met vijf procent te laten stijgen. Voortaan kunnen met
diezelfde honderd werknemers 1.050.000 producten worden gemaakt. De
productiviteitsstijging van vijf procent geeft de ruimte om de
arbeidskosten ook met hetzelfde percentage te laten stijgen van 60.000
naar
105/100 x 60.000 = 63.000 gulden. De arbeidskosten per product blijven
dan
immers zes gulden (6.300.000 gulden gedeeld door 1.050.000 producten).
Een
deel van de loonruimte ontstaat dus door de stijging van de
arbeidsproductiviteit.
Maar er is meer. Als de prijs van het eindproduct nu eens zou stijgen
met zeg twee procent, van tien gulden naar 10,20 gulden. Dan is er nog
eens
extra ruimte voor hogere arbeidskosten van twee procent. De omzet van
onze
onderneming gaat dan naar 10.700.000 gulden (10,20 vermenigvuldigd met
1.050.000 producten). Met de extra twee procent toename van de
arbeidskosten komen we op 64.200 gulden per werknemer. Op een omzet van
10.700.000 gulden zijn de arbeidskosten nog steeds zestig procent van de
omzet. De totale ruimte voor hogere arbeidskosten is in dit voorbeeld
gelijk aan de optelling van de productiviteitstoename en de
prijsstijging.
Wat geldt voor de onderneming uit het voorbeeld, geldt net zo voor de
economie van een land. De ruimte voor hogere arbeidskosten is gelijk aan
de
som van arbeidsproductiviteitsstijging en prijsstijging
|