22 FEBRUARI 2001
NRC Handelsblad
Actueel
Geld Telt
Economie voor Jou
Producten
Economie der Lage Landen
Beleggingsfondsen
Adriaan Hiele
De Firma
  Internet en telecom stuwen reclame-uitgaven op

Door een onzer redacteuren

AMSTERDAM, 22 FEBR. De enorme aantallen tv-spotjes van internetbedrijven en aanbieders van mobiele telefonie hebben afgelopen jaar de reclamebestedingen op televisie met 14 procent omhoog gestuwd tot 1,6 miljard gulden. Dat heeft brancheorganisatie SPOT vandaag bekend gemaakt.

In SPOT zijn niet alleen de grote drie (publieke omroep, RTL en SBS) vertegenwoordigd, maar ook kleinere zenders als Discovery.

Grote adverteerders waren afgelopen jaar telecombedrijven KPN en Libertel, internetaanbieder World Online en webwinkel Letsbuyit.com.

Ook de vele extra programma's rond het EK voetbal en de Olympische Spelen droegen afgelopen jaar bij aan een recorduitgave aan tv-reclame. In tien jaar tijd is het bedrag meer dan verdubbeld van 600 miljoen gulden in 1990 tot 1,6 miljard in 2000. Hoewel een aantal grote mediaconcerns, met name in de Verenigde Staten, heeft gewaarschuwd voor tegenvallende reclame-inkomsten in de komende maanden, rekent SPOT voor de Nederlandse televisie dit jaar op een groei van 5 tot 10 procent. De groei was het afgelopen decennium steeds hoger in de even jaren (met grote sportevenementen) dan in de oneven jaren.

In Nederland kan de televisie nog terrein winnen op andere advertentiemedia. Hier wordt 37 procent van al het reclamegeld aan tv besteed tegen 41 procent in Belgie, 43 procent in Duitsland en zelfs 46 procent in Engeland.

De hoeveelheid kijktijd per dag is de afgelopen jaren licht gestegen. Nederlanders boven de 13 jaar kijken - tussen 18.00 en 24.00 uur - gemiddeld 111 minuten per dag naar televisie. Vorig jaar was dat 110 minuten, in 1990 was dat 105 minuten. Afgelopen jaar werd, over de hele dag, gemiddeld 7 minuten aan internet besteed en 25 minuten aan de krant.



 


S c h a k e l s



Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad