NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Computerspel maakt van iedereen Formule I-coureur
Door MATTHIEU VISSER
ROTTERDAM, 6 SEPT. Een nieuw race-spel voor de PC
bootst het gevecht van de Formule-I-coureur met de klok zo goed na dat
het toonaangevende spelletjesblad PC GamePlay het met een 9,5
beoordeelt, de hoogste waardering die het blad ooit gaf. Ter
vergelijking: in het zelfde nummer komt 'Quake', de opvolger van
het veel geprezen schietspel 'Doom' (volgens sommigen het spel
der spelen) er met een magere 8,4 van af.
Volgens een apocrief verhaal stond de in 1982 verongelukte Gilles
Villeneuve nog jaren na zijn dood eerste op de lijst van een formule
I-spelautomaat in het Amerikaanse Long Beach. Geen van de andere
coureurs kon hem met gelijke middelen verslaan. De twee formule
I-coureurs die dit jaar om de titel strijden zijn allebei zoons van een
legendarische vader, maar Damon Hill en Jacques Villeneuve zullen nooit
weten of zij sneller zijn dan hun vaders Graham en Gilles. De wagens van
nu zijn niet die van toen, de circuits zijn veranderd. Zo zal ook Jos
Verstappen nooit weten of Damon Hill echt sneller is,
of dat het aan de wagen ligt. Tenzij beiden bereid zouden zijn om hun
krachten op de computer te meten.
Het lijkt een mogelijkheid want realistisch is het nieuwe spel
Grand Prix 2 zeker. Het is gebaseerd op het seizoen 1994, toen
Michael Schumacher met de Benetton-Ford zijn eerste wereldtitel
veroverde ten koste van Damon Hill. Op alle zestien circuits kan gereden
worden, en wie het goed doet benadert de rondetijden uit de echte
wereld. Maar wel pas nadat de wagen op zo'n 40 punten goed is afgesteld.
De belangrijkste zijn de steilheid van de voor- en achterspoiler en de
overbrenging in de versnellingsbak, maar ook aan bijvoorbeeld de
remdrukverdeling (meer op voor- of achterwielen), de schokbrekers en de
vering kan 'gesleuteld' worden.
Tijdens de races blijkt de computer ook op de hoogte van de
krachtsverhouding tussen de andere coureurs: Hill en Schumacher zijn
steeds voorin het veld te vinden. Misschien nog wel het mooist is de
'replay' optie waarbij de verrichtingen van buiten de wagen nog eens
bekeken kunnen worden. Er staan camera's langs de baan, precies op de
plekken waar ze tijdens de werkelijke races ook staan. Zo kan een
geslaagde start of een mislukte bocht nog eens geanalyseerd worden. Er
is nog veel meer analyse mogelijk, want alle gegevens -
de hoeveelheid gas, toerental, snelheid, remdruk - zijn achteraf in
grafieken te bekijken.
Via een modem kan met zijn tweeën gereden worden. Jammer is alleen
dat de weersomstandigheden altijd dezelfde zijn, maar volgens PC
GamePlay gaan er geruchten dat er een datadiskette in de maak is om
dat op te vangen. Op die diskette zouden ook de wagens van dit seizoen
staan.
Het spel uitgeprobeerd op het circuit van Monza, waar zondag de Grand
Prix van Italië verreden wordt. Een circuit met flauwe, snelle
bochten en lange rechte stukken, dus gekozen voor vlakke spoilers en
grote versnellingen. Dat levert de bolide een top van ruim 320 kilometer
per uur. Aan het eind van het rechte stuk met de start moet je meteen
vol in de remmen om nog net heelhuids door de dubbele chicane te komen,
de Curva Grande in. Schitterend, die namen die de Italianen aan
de bochten geven. In Portugal, waar de volgende Grand Prix plaats zal
vinden, hebben ze alleen een nummer.
Voor de Curva Grande is een groot hart nodig want het kan volgas. Weer
hard remmen voor de Curva del Roggia, een enkele chicane. Twee snelle
bochen door en via de Variante Ascari naar de mooiste bocht van het
circuit: de Parabolica,
een 180-graden bocht die scherp begint en steeds iets flauwer wordt.
Het voelt alsof je van een iets te steile skipiste af klettert. Een
klein foutje en je bent zo een seconde kwijt. Eén minuut
zevenentwintig klok ik in mijn beste ronde, vier seconden langzamer dan
de wereldtop. Ergens in een jungle van eindeloze wageninstellingen en
doodsverachting liggen ze, die vier seconden. Het zal dagen kosten om er
zelfs maar één te vinden. Met meer bewondering dan
voorheen zit ik zondag voor de TV.
Grand-Prix 2, door Geoff Crammond: CD-ROM voor PC, minimaal 486/66
processor. 79 gulden. Het spel kan gespeeld worden vanaf toetsenbord, met joystick of
stuurwiel (circa 200 gulden).
|
NRC Webpagina's
6 SEPTEMBER 1996
|