.
Doors of 
Perception

Doors of Perception

John Thackara, directeur van het Vormgevingsinstituut.

,,Hoe kan informatietechnologie de toestand van de wereld verbeteren? Het is een grote vraag. En het zou absurd zijn te denken dat wij daar het antwoord op konden vinden. Maar door het publiek met die vraag te confronteren, wilden we bereiken dat ze hu n persoonlijke verantwoordelijkheid nemen. Bovendien is het belangrijk dat mensen uit verschillende disciplines met elkaar samenwerken. Op de Doors of Perception doen ze dat gedurende een week met verhoogde energie. En ik heb het gevoel dat er wat aan het veranderen is: technologie is niet langer iets wat buiten ons mensen staat. We beseffen dat ons gedrag en de technologie elkaar beïnvloeden.

Portret
Ik betwijfel het of het de sprekers is gelukt om over de muren van hun eigen discipline heen te kijken. Ze hebben een lange geschiedenis en kunnen zichzelf niet een-twee-drie veranderen. Maar dat is het punt ook niet. Zij zijn er om het publiek te stim uleren. Daar hebben technologen en ecologen elkaar wel gevonden. Het feit dat zij samen op Doors of Perception 3 waren, is eigenlijk al de helft van het succes.''



NRC Webpagina's (c) NRC Handelsblad (13 NOVEMBER 1995 / web@nrc.nl)

Voorpagina Nieuws