MODE
|
Voorpagina Supplement |
|
De geboetseerde jassen van Marjan EradusDoor JOANITA VROOMBadjassen met smokwerk zijn haar handelsmerk, maar in het buitenland is er meer belangstelling voor de winterjassen van Marjan Eradus (33). De Nederlandse ontwerpster wil laten zien dat het ook anders kan binnen het nachtmode-universum vol pasteltinten en strikjes. De winterjassen van Marjan Eradus zijn in Nederland te koop bij John en Vera Hartman en Eva Design te Amsterdam, Part of Art te Groningen en Intermezzo te Dordrecht. Ze vindt het wel een giller, zegt ze. Haar winterjassen zullen dit
najaar
naast de kleding van beroemde ontwerpers als Martin Margiela, Ann
Demeulemeester, Dolce & Gabbana en Romeo Gigli in de grote mode-zaken
van
Europa hangen, en dat voelt toch een beetje ongemakkelijk aan.
Plotseling
blijken prestigieuze winkels als Pellicano in Londen of Kashiyama in
Parijs
ge De 33-jarige ontwerpster is nog verbaasd over de manier
hoe alles
gelopen is. "Voor de grap' had ze wat foto's gestuurd naar Kashiyama.
Prompt
belde de inkoopster van de winkel, Christine Weiss, vanuit Parijs op.
,,Het
was een raar telefoongesprek, want z Dus stapte Eradus in haar auto en reed naar Parijs. Eenmaal binnen in
het
modepaleis Kashiyama wist ze zich, nerveus en schutterig, met haar twee
koffers
vol ontwerpen geen raad. Meedogenloos werd ze aan de kant geschoven
door een
geroutineerde verkoper van het bekende Italiaanse modemerk Byblos. ,,Ik
ga naar
huis, dit wordt niks, dacht ik.'' Ze vluchtte naar buiten, maar
Christine Weiss
liep haar achterna en wilde graag één blik in de koffers
werpen.
En die ene blik bleef niet zonder gevolgen, want intussen heeft
Kashiyama voor
dit najaar zeventien Eradus-jassen aangekocht.
Vijf jaar geleden studeerde Marjan Eradus met een bad- en
strandcollectie af
aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem. Ze liep vervolgens stage
bij
Marielle Bolier en werkte als stiliste bij de Bijenkorf, onder andere op
de
lingerie-afdeling. Toch wilde Eradus het liefst voor zichzelf beginnen
en al
snel kwam ze met haar bijzondere badjassen in het galeriecircuit terecht.
Haar ontwerpen vielen op door de ingenieuze verknopingen en
vervlechtingen op
heupen en rug. Intussen is dit smokwerk het handelsmerk van Eradus
geworden.
,,In feite is het plooitjes vastzetten volgens een bepaald ritme. Je
kunt het
zien als een naad of als een vormbepaling. Ik ben met dat simpele
gegeven van
het smokken allerlei soorten badjassen gaan maken. Daarbij zocht ik
bewust
naar ontwerpen voor verschillende typen, voor verschillende
lichaamsmaten, voor
zwangere vrouwen, voor jong en oud.''
De badjassen van Eradus zijn niet goedkoop: prijzen variëren van
370 tot
600 gulden. Bovendien vinden veel mensen de ontwerpen op het eerste
gezicht
vaak te pompeus, of te zwaar. ,,Het is niet iets wat je ziet en denkt:
ah,
leuk, kopen!'' zegt ze zelf. ,,De meeste klanten denken er heel lang
over na
en bestellen soms pas na twee jaar.'' Desondanks wil Eradus geen
concessies
doen. Binnen het nachtmode-universum vol pasteltinten en strikjes wil
ze laten
zien dat het ook anders kan. ,,Het is een vreselijke markt. Al die
gruwelijke
fletse kleuren, die je 's ochtends niet flatteren. Als ik naar de
mensen op
straat kijk, dan kan ik me niet voorstellen dat iemand zoiets in huis
draagt.
En dat terwijl je zulke prachtige kleuren in badstof hebt.'' Zelf
biedt ze
haar klanten acht modellen in verschillende kleurencombinaties aan, die
volgens
haar vijfhonderd variaties mogelijk maken. Na de badjassen volgden de
winterjassen, die nog veel meer haar grote liefde werden. ,,Het is echt
kleermakerswerk. Je bent altijd op zoek naar spannende vormvondsten en
nieuwe
coupe-oplossingen.'' In 1991 kreeg ze er de NVM-award voor, de prijs van
de
Nederlandse Vereniging van Modejournalisten.
De huidige collectie, die nu in Amsterdam, Bonn, Londen en Parijs in
de
rekken hangt, is een vervolg op het werk dat toen onderscheiden werd.
Ze
ontwierp zeven nieuwe modellen: een kort jack van soepele angora, een
cape, een
grote omhullende kruipjas van langharige alpaca en een zogenaamde
"turtle-jas'
van vervilte wollen stof. De materialen kiest ze op hun souplesse. ,,Ik
zit
overal aan te voelen: dit valt op een bepaalde manier, daar kan ik mee
kneden...'' Eradus boetseert letterlijk met de stof op de paspop. ,,Ik
bedenk
nooit iets van tevoren. Eigenlijk reageer ik alleen op de relatie
tussen het
lichaam en de valling van de stof. Ik heb ook geen onderwerp of
thema's. Dat
vind ik onzin.''
Als kleine zelfstandige doet de Arnhemse ontwerpster alles zelf en
met eigen
middelen. Verkoopbaarheid van de ontwerpen is belangrijk, want er moet
brood
op de plank komen. ,,Mijn jassen krijgen zo langzamerhand hun plekje en
dat
geeft wel zelfvertrouwen. Maar tegelijkertijd is het ook heel
griezelig, want
je moet zorgen dat je alle beloften waarmaakt.''
Naast het ontwerpen doceert Eradus aan de afdeling modevormgeving van
de
Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten. ,,Ik miste de context van de
academie, of
liever gezegd, het ongebreideld experimenteren met kleding zonder enige
commerciële beperking. Ik dacht: als ik zoiets niet kan doen, ben
ik
binnen vijf jaar uitgeblust. Het lesgeven houd je scherp en alert. Het
is
onmisbare hersengymnastiek.''
(Uit NRC HANDELSBLAD van donderdag 2 september
1993)
|
|
NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (13 april 1996 / web@nrc.nl) |