| MODE   |   |   Voorpagina Supplement | 
|  |  De geboetseerde jassen van Marjan EradusDoor JOANITA VROOMBadjassen met smokwerk zijn haar handelsmerk, maar in het buitenland is er meer belangstelling voor de winterjassen van Marjan Eradus (33). De Nederlandse ontwerpster wil laten zien dat het ook anders kan binnen het nachtmode-universum vol pasteltinten en strikjes. De winterjassen van Marjan Eradus zijn in Nederland te koop bij John en Vera Hartman en Eva Design te Amsterdam, Part of Art te Groningen en Intermezzo te Dordrecht. Ze vindt het wel een giller, zegt ze.  Haar winterjassen zullen dit 
najaar  
naast de kleding van beroemde ontwerpers als Martin Margiela, Ann  
Demeulemeester, Dolce & Gabbana en Romeo Gigli in de grote mode-zaken 
van  
Europa hangen, en dat voelt toch een beetje ongemakkelijk aan.  
Plotseling  
blijken prestigieuze winkels als Pellicano in Londen of Kashiyama in 
Parijs  
ge De 33-jarige ontwerpster is nog verbaasd over de manier 
hoe alles
gelopen  is.  "Voor de grap' had ze wat foto's gestuurd naar Kashiyama.  
Prompt 
belde  de inkoopster van de winkel, Christine Weiss, vanuit Parijs op.  
,,Het 
was een  raar telefoongesprek, want z Dus stapte Eradus in haar auto en reed naar Parijs. Eenmaal binnen in 
het  
modepaleis Kashiyama wist ze zich, nerveus en schutterig, met haar twee  
koffers
vol ontwerpen geen raad.  Meedogenloos werd ze aan de kant geschoven  
door een 
geroutineerde verkoper van het bekende Italiaanse modemerk Byblos.  ,,Ik 
ga naar
huis, dit wordt niks, dacht ik.'' Ze vluchtte naar buiten, maar  
Christine Weiss
liep haar achterna en wilde graag één blik in de koffers  
werpen. 
En die ene blik bleef niet zonder gevolgen, want intussen heeft  
Kashiyama voor 
dit najaar zeventien Eradus-jassen aangekocht.  
 Vijf jaar geleden studeerde Marjan Eradus met een bad- en 
strandcollectie  af
aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem.  Ze liep vervolgens stage 
bij  
Marielle Bolier en werkte als stiliste bij de Bijenkorf, onder andere op 
de  
lingerie-afdeling.  Toch wilde Eradus het liefst voor zichzelf beginnen 
en al  
snel kwam ze met haar bijzondere badjassen in het galeriecircuit terecht. 
   
Haar ontwerpen vielen op door de ingenieuze verknopingen en 
vervlechtingen op  
heupen en rug.  Intussen is dit smokwerk het handelsmerk van Eradus 
geworden.  
,,In feite is het plooitjes vastzetten volgens een bepaald ritme.  Je 
kunt  het 
zien als een naad of als een vormbepaling.  Ik ben met dat simpele 
gegeven  van 
het smokken allerlei soorten badjassen gaan maken.  Daarbij zocht ik  
bewust 
naar ontwerpen voor verschillende typen, voor verschillende  
lichaamsmaten, voor
zwangere vrouwen, voor jong en oud.''  
 De badjassen van Eradus zijn niet goedkoop: prijzen variëren van 
370 tot
600 gulden.  Bovendien vinden veel mensen de ontwerpen op het eerste 
gezicht  
vaak te pompeus, of te zwaar.  ,,Het is niet iets wat je ziet en denkt: 
ah,  
leuk, kopen!'' zegt ze zelf.  ,,De meeste klanten denken er heel lang 
over na  
en bestellen soms pas na twee jaar.'' Desondanks wil Eradus geen 
concessies  
doen.  Binnen het nachtmode-universum vol pasteltinten en strikjes wil 
ze  laten
zien dat het ook anders kan.  ,,Het is een vreselijke markt.  Al die  
gruwelijke
fletse kleuren, die je 's ochtends niet flatteren.  Als ik naar de  
mensen op 
straat kijk, dan kan ik me niet voorstellen dat iemand zoiets in  huis 
draagt.  
En dat terwijl je zulke prachtige kleuren in badstof hebt.''   Zelf 
biedt ze 
haar klanten acht modellen in verschillende  kleurencombinaties aan, die 
volgens
haar vijfhonderd variaties mogelijk maken.  Na de badjassen volgden de 
winterjassen, die nog veel meer haar grote liefde  werden.  ,,Het is echt 
kleermakerswerk. Je bent altijd op zoek naar spannende  vormvondsten en 
nieuwe 
coupe-oplossingen.'' In 1991 kreeg ze er de NVM-award  voor, de prijs van 
de 
Nederlandse Vereniging van Modejournalisten.   
 De huidige collectie, die nu in Amsterdam, Bonn, Londen en Parijs in 
de  
rekken hangt, is een vervolg op het werk dat toen onderscheiden werd.  
Ze  
ontwierp zeven nieuwe modellen: een kort jack van soepele angora, een 
cape,  een
grote omhullende kruipjas van langharige alpaca en een zogenaamde  
"turtle-jas' 
van vervilte wollen stof. De materialen kiest ze op hun  souplesse.  ,,Ik 
zit 
overal aan te voelen: dit valt op een bepaalde manier,  daar kan ik mee 
kneden...'' Eradus boetseert letterlijk met de stof op de  paspop.  ,,Ik 
bedenk 
nooit iets van tevoren.  Eigenlijk reageer ik alleen op  de relatie 
tussen het 
lichaam en de valling van de stof.  Ik heb ook geen  onderwerp of 
thema's. Dat 
vind ik onzin.''  
 Als kleine zelfstandige doet de Arnhemse ontwerpster alles zelf en 
met  eigen
middelen.  Verkoopbaarheid van de ontwerpen is belangrijk, want er moet  
brood 
op de plank komen.  ,,Mijn jassen krijgen zo langzamerhand hun plekje en  
dat 
geeft wel zelfvertrouwen.  Maar tegelijkertijd is het ook heel 
griezelig,  want 
je moet zorgen dat je alle beloften waarmaakt.''  
 Naast het ontwerpen doceert Eradus aan de afdeling modevormgeving van 
de  
Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten. ,,Ik miste de context van de 
academie, of  
liever gezegd, het ongebreideld experimenteren met kleding zonder enige  
commerciële beperking.  Ik dacht: als ik zoiets niet kan doen, ben 
ik 
binnen  vijf jaar uitgeblust.  Het lesgeven houd je scherp en alert.  Het 
is 
onmisbare  hersengymnastiek.''
(Uit NRC HANDELSBLAD van donderdag 2 september 
1993)
 |   | 
| NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (13 april 1996 / web@nrc.nl) | ||