MODE
Mode
Voorpagina
Supplement


Styliste thuis

EDITH SCHOOTS
Een SRV-man in kleren, noemt ze zichzelf. Coco de Meyere is vooral bekend door haar werk voor de televisie. Ze was styliste voor series als Zeg 'ns Aaa en Medisch Centrum West, en ze kleedt Astrid Joosten en Linda de Mol aan. Sinds twee jaar geeft ze ook kledingadviezen aan particulieren. Haar klanten zijn ,,vrouwen met de betere banen, die geen tijd, of geen zin hebben om te winkelen.'' Eerst komt ze een keer vrijblijvend op de koffie. ,,Zie mensen in hun eigen sfeer, en vraag wat ze willen. De een wil dat ik haar klerenkast uitruim en zeg wat goed is en weg kan, de ander wil vooral nieuwe outfits.''

Komt het tot zaken, dan schat De Meyere hoe lang ze bezig is - meestal een dag voor winkelen, en een halve dag doorpassen - en maakt ze een contract op. Een of twee weken later rijdt ze voor met een auto bomvol kleren, die ze op zicht meeneemt uit winkels in het hele land. De klant kiest zelf, maar De Meyere geeft uitgesproken advies. ,,Die broek mag u alleen kopen als u er die schoenen bij koopt - want u heeft zelf alleen platte schoenen, en deze wijde pijpen staan alleen leuk met een hakje. U wilt die gele blouse? Niet doen. Gewoon een lullig blousje dat niets toevoegt.''

Met mode houdt ze rekening, maar iemand met maat 44 raadt ze niet een Jacky Kennedy-jasje met grote knopen aan. Ze bedenkt alternatieven voor bijvoorbeeld een advocate die zich ongelukkig voelt in mantelpak, en laat zien dat een simpel viscose-pakje van nog geen 400,- gulden juist door een sjaal van ƒ 298,- helemaal je dàt wordt. Goedkoop is haar advies niet; ƒ 750,- per dag, exclusief BTW. ,,Een redelijke prijs want ik werk niet op provisie,'' aldus De Meyere.

Wel kan ze door haar contacten met groothandels en winkels kleding vaak met enige korting krijgen. Ze heeft dankzij mondreclame een aardige klantenkring opgebouwd, maar ,,Nederland blijft een moeilijk land, de meeste vrouwen willen niet voor anderen weten dat ik ze adviseer''.

Persoonlijk garderobe- (en kleur-, make-up- en stijl-)advies thuis geeft ook Inga van Zalm, die in 1990 de Nederlandse poot van Beauty for all Seasons oprichtte. Dat is een uit de Verenigde Staten afkomstige schoonheids-organisatie, vergelijkbaar met het al langer bestaande Colour me Beautiful. ,,Maar wij gaan verder,'' zegt Van Zalm. De Beauty-adviseuses maken niet alleen, met behulp van de computer, een individueel kleurenpalet, en geven niet alleen raad omtrent ronde of rechte kleding, kapsels en truuks om ongewenste vormen te verdoezelen. Ze nemen - desgewenst - elk aspect van de persoonlijke presentatie onder de loep, zoals houding, lichaamstaal en stembeheersing. Image-consultant noemt Van Zalm zichzelf dan ook. ,,Of je het nu leuk vindt of niet, het eerste wat mensen zien is de buitenkant. In een reflex, daar wordt niet echt over nagedacht, schatten ze in wat voor vis ze in hun mandje hebben.''

Uit onderzoek aan de Harvard University zou gebleken zijn dat de indruk die iemand bij een eerste ontmoeting maakt voor 55 procent gebaseerd is op uiterlijk, voor 38 procent op stem en houding en voor 7 procent op wat je werkelijk zegt. ,,Het eerste uur kun je dus net zo goed de grootste onzin uitkramen, het maakt toch niet uit wat je zegt,'' aldus Van Zalm. Bij Beauty for all Seasons zijn inmiddels 70 adviseuses, verspreid over Nederland, aangesloten. Behalve persoonlijk advies worden ook cursussen gegeven. Inl via Inga van Zalm 020 6797399. Be on red Velvet, Coco de Meyere, Willem de Zwijgerlaan 131/hs, Amsterdam. Inl 020 6851502.

(Uit NRC HANDELSBLAD van woensdag 1 februari 1995)

MODE


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (13 april 1996 / web@nrc.nl)