NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E, F,
G, H,
I, J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
Financieel- economische
schakels
|
In Rio de Janeiro spraken onlangs de Mercosur (Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay met Chili en Bolivia als geassocieerde leden) en de Europese Unie met
elkaar onder andere over de afbraak van de tariefmuren die de Europese landbouw
beschermen. Het hoeft niet te verbazen dat de Latijnsamerikaanse kranten die verslag doen van de ontmoeting, de draak
steken met het protectionistisch
karakter van de Europese
landbouwpolitiek. De Mercosur voert
nogal wat industriële producten uit Europa in, en het zou zijn handelsbalans met de
EU kunnen rechttrekken door meer agrarische producten naar de EU te exporteren.
Maar daar lopen ze tegen een muur van tarifaire en non-tarifaire
belemmeringen op. Stel je voor hoe, bekeken vanuit een Brazilaanse of
Argentijnse exporteur, het Europese agrarisch paradijs eruit ziet: landbouwers
die hun productie tegen gegarandeerde
prijzen kunnen afzetten op een markt die door invoerrechten van de
wereldmarkt wordt afgeschermd. Met als gevolg dat de prijzen van deze
agrarische producten zo’n anderhalf tot twee keer zo hoog zijn als de
wereldmarktprijzen. En dat is nog niet alles: dezelfde producenten die door
minimumprijzen tot overproductie worden aangezet, worden met exportsubsidies gesteund
om hun overschotten op de wereldmarkt
te dumpen. Aan de ene kant is de Europese consument het haasje, die
betaalt teveel voor zijn voedsel. Aan de andere kant onmoeten buitenlandse
producenten zoals de Mercosurlanden de Europese producten op hun afzetmarkt.
Zij hebben daar last van concurrentievervalsing.
De afgelopen decennia is er onder druk van de buitenwereld al een en ander veranderd in het Europese landbouwbeleid. Met name de zogeheten Cairnes groep waarvan onder andere de Verenigde Staten, Australië, Nieuw Zeeland, Brazilië en Argentinië deel uitmaken, heeft in het kader van de World Trade Organization (WTO) al een aantal hervormingen afgedwongen. Zoals bijvoorbeeld productiebeperkingen en de verschuiving van
product- naar inkomenssubsidies.
Maar onderschat de Europese landbouwlobby niet. Die is zo sterk dat de zaak nog
steeds niet structureel is aangepakt.
De recente gesprekken met Mercosur vormen een actueel en concreet voorbeeld. De Europeanen hebben daar aanvankelijk toegestemd om in 2001 de tarieven aan de orde te stellen. De Mercosurlanden, voornamelijk Brazilië en Argentinië vonden dat al rijkelijk laat. En nu blijkt in de slotverklaring helemaal geen datum genoemd te worden. Het zijn met name de Fransen die er niets voor voelen om hun agrarische sector bloot te stellen aan import uit de Merscosur.
Stel je voor: kippen uit Brazilië, vlees uit Argentinië, wijn uit Chili die
vrijelijk Europa. Merscosur produceert zo ongeveer alle agrarische producten
efficienter en goedkoper. Toch zou het leerstuk van de comparatieve
kostenverschillen ons de weg moeten wijzen naar een voor beide continenten
voordelige taakverdeling. Bijvoorbeeld:
het accent op hoogwaardige technologie in Europa en op agrarische productie in
Latijns Amerika. Wat wij nu met onze landbouw doen staat daar wel heel ver
vanaf.
(RS)
Zie ook:
Handelsblok Mercosur verkeert in crisis, NRC Handelsblad 21 augustus 1999
‘De andere top’, NRC Handelsblad 1 juli 1999
‘Mooie Europese beloftes in Rio', NRC
Handelsblad 30 juni 1999
’Beschermde boeren’, Economie voor jou, 15 februari 1999
|