U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Sleepless in Seattle

DANA LINSSEN
Eigenlijk zijn ze niet eens zo héél erg leuk, Tom Hanks en Meg Ryan. Maar Sleepless in Seattle is zo schaamteloos romantisch, dat je met plezier om je eigen sentimentaliteit voor de vierde of vijfde keer naar dat eindeloos uitgestelde 'happy end' kunt kijken. En weer de ogen niet droog houden.

Toen de film van Nora Ephron (scenarioschrijfster van When Harry Met Sally, een wat bitsere relatiekomedie) in 1993 uitkwam, schreef de Amerikaanse filmjournalist Roger Ebert: "If love at first sight is a reality, then in this information age there should also be the possibility of love at first cybercontact." Het was een nog wat visionaire omschrijving van de plot van Sleepless in Seattle, waarin eerder sprake was van liefde op het eerste gehoor. Hanks is een weduwnaar die door zijn zoontje wordt overgehaald om op de radio zijn hart uit te storten. Onder de honderden vrouwelijke luisteraars die door deze confessie hun eigen hart voelen breken, is de veilig verloofde Ryan. De rest is dus alleen nog maar een kwestie van de noodzakelijke hobbels die filmmakers aan het echte leven ontlenen om niet alleen maar korte films te hoeven maken.

Het uitgangspunt van twee geliefden die nog niet weten dat ze eigenlijk van elkaar houden en die bovendien het grootste gedeelte van de film van elkaar gescheiden zijn, werkte zo goed dat Ephron het vorig jaar in You've Got Mail (weer met Hanks en Ryan) nog eens dunnetjes overdeed. Hierin werd Eberts constatering dat die liefde op het eerste gezicht niets anders dan een vorm van communicatie is, van een ander soort obstakel voorzien. Nu waren de minnaars alleen in cyberspace zichzelf, want in het echte leven werd hun aandacht te veel door trivialiteiten in beslag genomen.

Het zijn de ultieme vergetelheidsfilms. En hoe harder de filmmakers hun best doen om hun Romeo's en Julia's uit elkaar te houden, hoe harder elke romantische vezel in je lichaam zich daar tegen verzet. Nog maar een keertje kijken vanavond. Want ondanks inventief scenario en charmant spel citeert Sleepless in Seattle niet alleen het Gary Grant- verhikel An Affair to Remember (1957), maar vooral de romantische mood uit talloze Hollywoodfilms. En dan hoeven Hanks en Ryan nog alleen maar bedroefd te kijken en komt de rest vanzelf wel. Tegen beter weten in.

Sleepless in Seattle (Nora Ephron, VS, 1993), Net 5, 20.30-22.25u.

NRC Webpagina's
11 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)