|  
 
  NIEUWSSELECTIE  KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
   
 | Muziekindustrie schikt kartelzaak met overheid
VS 
 
WASHINGTON, 11 MEI. De grootste
muziekuitgevers ter wereld  hebben gisteren een kartelzaak met de
Amerikaanse overheid geschikt. Sony,  Time Warner, EMI, BMG en Universal
Music hebben beloofd de komende zeven jaar  geen minimumprijzen te
verbinden aan gezamenlijke financiering van  reclamecampagnes voor cd's.
 
De muziekuitgevers besloten in 1995 minimumprijzen op te leggen aan 
detailhandelaren, in ruil voor meebetaling van reclamecampagnes en
andere  promotionele activiteiten. Ze richtten daarvoor een gezamenlijk
financieringspotje op. Volgens de Federal Trade Commission (FTC), de 
Amerikaanse kartelwaakhond, zijn deze praktijken illegaal. Amerikaanse 
consumenten hebben daardoor de afgelopen 2,5 jaar zo'n 480 miljoen
dollar (1, 16 miljard gulden) te veel betaald, zo blijkt uit onderzoek
van de FTC. Sony, Time Warner, EMI, BMG (Bertelsmann Music Group) en
Universal Music zijn  met de kartelautoriteiten overeengekomen dat ze
onmiddellijk stoppen met de  praktijken. Ook mogen ze niet afzien van
promotionele ondersteuning als  detailhandelaren adverteren voor
goedkope cd's. Bovendien is afgesproken dat de muziekproducenten niet de
distributie aan een  leverancier mogen staken als de prijsstelling hen
niet zint. 
De schikking heeft waarschijnlijk grote gevolgen voor de prijzen in 
Amerikaanse muziekwinkels. Door het 'kartel' steeg de gemiddelde prijs
van een  cd, nadat de muziekindustrie vanaf begin jaren negentig was
geteisterd door  een prijzenoorlog. Nieuwe detailhandelaren, waaronder
elektronicawinkels,  deden hun intrede met een scherpe prijsstelling,
tot ontevredenheid van de  uitgevers. Traditionele detailhandelaren
moesten hun prijzen verlagen om te  concurreren met nieuwkomers. (ANP)  
  | NRC Webpagina's 11 MEI 2000
 
  
 |