NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Muziekindustrie schikt kartelzaak met overheid
VS
WASHINGTON, 11 MEI. De grootste
muziekuitgevers ter wereld hebben gisteren een kartelzaak met de
Amerikaanse overheid geschikt. Sony, Time Warner, EMI, BMG en Universal
Music hebben beloofd de komende zeven jaar geen minimumprijzen te
verbinden aan gezamenlijke financiering van reclamecampagnes voor cd's.
De muziekuitgevers besloten in 1995 minimumprijzen op te leggen aan
detailhandelaren, in ruil voor meebetaling van reclamecampagnes en
andere promotionele activiteiten. Ze richtten daarvoor een gezamenlijk
financieringspotje op. Volgens de Federal Trade Commission (FTC), de
Amerikaanse kartelwaakhond, zijn deze praktijken illegaal. Amerikaanse
consumenten hebben daardoor de afgelopen 2,5 jaar zo'n 480 miljoen
dollar (1, 16 miljard gulden) te veel betaald, zo blijkt uit onderzoek
van de FTC. Sony, Time Warner, EMI, BMG (Bertelsmann Music Group) en
Universal Music zijn met de kartelautoriteiten overeengekomen dat ze
onmiddellijk stoppen met de praktijken. Ook mogen ze niet afzien van
promotionele ondersteuning als detailhandelaren adverteren voor
goedkope cd's. Bovendien is afgesproken dat de muziekproducenten niet de
distributie aan een leverancier mogen staken als de prijsstelling hen
niet zint.
De schikking heeft waarschijnlijk grote gevolgen voor de prijzen in
Amerikaanse muziekwinkels. Door het 'kartel' steeg de gemiddelde prijs
van een cd, nadat de muziekindustrie vanaf begin jaren negentig was
geteisterd door een prijzenoorlog. Nieuwe detailhandelaren, waaronder
elektronicawinkels, deden hun intrede met een scherpe prijsstelling,
tot ontevredenheid van de uitgevers. Traditionele detailhandelaren
moesten hun prijzen verlagen om te concurreren met nieuwkomers. (ANP)
|
NRC Webpagina's
11 MEI 2000
|