U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s

Geluidsfragment Realplayer (270K)


Geluidsfragment Mediaplayer (80K)


For The Stars - Anne Sofie Von Otter Meets Elvis Costello. DG 469 530-2.

Costello/Von Otter

Van de voormalige New Wave-grootheid Elvis Costello kun je alles verwachten: een countryplaat, een klassieke cd met het Brodsky-strijkkwartet, projecten met Burt Bacharach en Ute Lemper — en dus ook een album vol easy listening. Op het vandaag uitgekomen For The Stars, een verzameling van vijf nieuwe Costello-songs en twaalf klassieken uit de popgeschiedenis, werkt hij samen met de Zweedse mezzo-sopraan Anne Sofie von Otter.

For The Stars is geen onverdeeld genoegen, want hoewel er technisch weinig valt aan te merken op Von Otters slaapkamerstem, is het alsof de meeste liedjes onder een warme deken gesmoord zijn. Evergreens als Broken Bicycles (van Tom Waits) en For No One (Lennon & McCartney) overleven dat nog wel — die zijn niet stuk te krijgen. Maar de songs die Costello in het verleden zelf op de plaat zette (zoals Baby Plays Around) zijn eigenlijk nauwelijks om aan te horen. De liefhebber van klassieke zang zal teleurgesteld zijn dat Von Otter klinkt als een nachtclub-act, de popfan mist het prikkelbare,half-valse stemgeluid van Costello. Je slaakt dan ook een zucht van verlichting wanneer Costello in de vlak-golvende duetten even met de distels langskomt.

Costello en Von Otter namen For The Stars op in Zweden, met het modern-klassieke Fleshquartet en ABBA-componist Benny Andersson, in de studio waar ABBA ooit Dancing Queen opnam. De vrolijke piano die in dat nummer zo'n belangrijke rol speelde (en die door Costello werd geciteerd in zijn hit Oliver's Army) werd ook gebruikt op For The Stars. Het heeft dit nieuwe Costello-experiment niet van overbodigheid kunnen redden.

PIETER STEINZ

NRC Webpagina's
9 APRIL 2001

Meer recensies in het muziekarchief


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad