|
T I T E L : |
The Exorcist. Director's Cut |
R E G I E : |
William Friedkin |
M E T : |
Ellen Burstyn, Linda Blair, Max vonSydow, Jason Miller, Lee J. Cobb |
In: 64 theaters
Iets meer religie
The Exorcist is nog steeds een van de engste films
aller tijden. Ook na bijna dertig jaar deel uit te hebben gemaakt van
het collectieve filmgeheugen, zien de schaduwen en de levitaties en de
spider walk er nog angstaanjagend uit, ook met elf extra minuten
en een gedigitaliseerde geluidsband.
Want The Exorcist die nu in Nederland in navolging van de Verenigde Staten kassarecords moet breken
is een zogenaamde director's cut, hetgeen impliceert dat er met
de film die in 1973 als baanbrekend en controversieel werd beschouwd,
twee Oscars won (scenario en geluid) en een even groot succes was als
The Godfather, iets mis zou zijn. The Exorcist uit het
jaar 2001 vertelt nog steeds het verhaal over een in een geloofscrisis
verkerende priester (Jason Miller) die samen met een collega (Max von
Sydow) en met behulp van een in onbruik geraakt ritueel de duivel uit
lichaam en geest van het tienermeisje Regan (het debuut van Linda Blair)
moet zien te bannen. Wat subliminale duivelsbeeldjes uit diverse
historische tijdperken zijn overbodig toegevoegd de film overtuigt
immers door suggestie -, evenals een lange theologische
gedachtewisseling tussen beide priesters, naar het schijnt meer naar de
zin van scenarioschrijver William Peter Blatty, al is The Exorcist
ook in zijn oorspronkelijke versie geen antireligieuze of zelfs
maar blasfemische film.
De film ontleent zijn werking juist aan een diep geworteld geloof in het
kwaad. De vloekende en obscene Regan, de werkelijk angstaanjagende stem
van Mercedes MacCambridge die als de duivel uit haar mond spreekt, het
is allemaal akelig en hypnotiserend omdat er in de toeschouwer een
groot vertrouwen in onschuld, goedheid en liefde wordt verondersteld.
Friedkin, begin jaren zeventig een vooraanstaand regisseur (The
French Connection), moeten minder nobele motieven worden toegedacht
met deze nieuwe montage, waarvan een financieel graantje meepikken uit
de nieuwe horrorruif er ongetwijfeld een is.
DL
|
NRC Webpagina's
4 APRIL 2001
|