|
T I T E L : |
Eureka |
R E G I E : |
Shinji Aoyama |
M E T : |
Koji Yakusho, Aoi Miyazaki, Masuru Miyazaki, Yohichiroh Saitoh, Ken Mitsuishi, Yutaka Matsushige |
In: Rialto, Amsterdam; t Hoogt, Utrecht
De tijd als ondoordringbare sluier
Door DANA LINSSEN
Wat er zich precies in die bus
heeft afgespeeld blijft onduidelijk. Van de buskaping die de
asyncopische opmaat vormt tot de gebeurtenissen in de Japanse film
Eureka van Shinji Aoyama, zijn alleen het koortsige begin en de
overspannen afloop overgebleven.
Die maken echter de ontwrichtende werking van deze kidnap op de buschauffeur en de enige twee overlevende
schoolkinderen, een broer en een zus, op zo'n manier duidelijk, dat er
ook niet meer voor nodig was geweest. Bovendien gáát
Eureka over die momenten, de momenten voordat en nadat er iets
gebeurt, de tussenmomenten waarin er niets gebeurt en over de tijd die
als een ondoordringbare sluier over de gebeurtenissen heen ligt,
waardoor je opeens kunt concluderen dat er iets veranderd is, alleen
weet je niet hoe. Het is doorgaans een riskante onderneming als een
filmmaker zich aan een dergelijke abstracte onderneming wil wagen. Het
bewust wegfilteren van dramatische gebeurtenissen heeft snel een
loodzwaar, statisch of gewoonweg pretentieus resultaat. Niets van dat
alles echter in Eureka, waarin een minimum aan gebeurtenissen
niet wil zeggen dat er niets gebeurt! Het is alleen steeds net niet
datgene waarvan je als toeschouwer verwacht dat het je logisch inzicht
verschaft in de manier waarop de buschauffeur en de twee schoolkinderen
die traumatische ervaring proberen te verwerken. Hun leven na dat
verpletterende punt nul is uit het lood geslagen. De kinderen worden na
de dood van hun vader ook nog door hun moeder in de steek gelaten en
verzinken in diepe apathie. Zij zijn de minst grijpbare karakters van de
film, die bij zijn première tijdens het Filmfestival Cannes vorig
jaar met de FIPRESCI-prijs van de internationale filmkritiek werd
onderscheiden. De buschauffeur Makato (de Japanse acteur Koji Yakusho,
die in Nederland ook al te zien was in Cure, 1997 van Kiyoshi
Kurosawa) wordt vooral getoond in zijn onvermogen weer contact te maken
met de wereld om hem heen. Aoyama heeft in hun sociale en mentale
isolement een subtiel commentaar op de Japanse samenleving verwerkt. Ook
wij in het Westen hebben die leren kennen als een deels ingetogen, deels
geremde maatschappij. Gesteund door de betoverende werking die er
uitgaat van het bijzondere kleurenprocédé dat Aoyama voor
zijn film koos (hij liet het CinemaScope kleurennegatief in sepia
ontwikkelen, waardoor er een onnatuurlijk ontkleurd zwart-wit
overbleef), is Eureka een meditatieve en louterende filmervaring.
De kleurresten die door het zwart-wit heen schemeren, maken van de
toeschouwer een archeoloog, die op zoek moet naar het ware verhaal van
de film. Bijna vier uur duurt hij, maar dat zijn 217 actieve minuten,
vol haarscherpe details die de spanning opbouwen met de trefzekere
irritatie van een vlieg die tegen een raam zoemt. Hij ziet het niet, het
is glashelder, maar ondoordringbaar en bikkelhard. Die spanning tussen
gebeuren en niet gebeuren, kleur en niet kleur, tekent de film. Hij
lijkt op een catharsis af te stevenen, die als hij eenmaal voltrokken
is, zich al veel eerder blijkt te hebben afgespeeld, waardoor het einde
van de film niet een lang ingehouden zucht, maar juist het laatste
restje zuurstof van één lange verlossende ademhaling is.
|
NRC Webpagina's
4 APRIL 2001
|