|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
|
In: 9 theaters
François Ozon maakt bijna een documentaire over een lichaam Subtiel van binnen razende rouw
Door HANS BEEREKAMP
Het eerste kwartier van Sous le sable beschrijft de tocht naar en de aankomst in het vakantiehuis van het echtpaar. Er gebeurt erg weinig dat in een film voor dramatisch door zou kunnen gaan. Net als in bij voorbeeld Chantal Akermans Jeanne Dielman vraagt de kijker zich af waar de regisseur heen wil. Er moet toch een bedoeling schuilen in de opsomming van alledaagse handelingen, de tussenstop bij een benzinestation, het openen van de luiken en het koken van spaghetti. Duidelijk wordt in ieder geval dat dit paar al heel lang samen is, elkaar weinig meer te vertellen heeft en op een vanzelfsprekende wijze van elkaar houdt. Dan licht de man bij het hout sprokkelen een stammetje op, en ziet het gekrioel van insekten. Kort daarna gaat hij zwemmen in zee, en komt het water niet meer uit. Omdat zijn lichaam niet gevonden wordt, gelooft Rampling niet in zijn dood, en doet net alsof hij er nog steeds is. Pas aan het slot van de film gaat ze de confrontatie aan met een als haar echtgenoot geïdentificeerd stoffelijk overschot, dat maanden in het zeewater heeft gelegen. Op dat moment komt Ozons visuele betoog ook tot een slotsom, en valt de dood niet meer te loochenen. Althans, in de ogen van de toeschouwer, die alleen maar een zak in een mortuarium heeft zien openritsen, en de reactie op het gezicht van Rampling. En toch blijft ze ontkennen dat de dood bestaat. De titel van Sous le sable verwijst niet alleen naar het strand, als plek waar eeuwigheid en vergankelijkheid elkaar ontmoeten, maar betekent natuurlijk ook platweg 'onder de zoden'. Afhankelijk van de instelling van de kijker kun je de film interpreteren als een portret van een gestoorde vrouw (zoals in veel buitenlandse recensies valt te lezen) of als een woedend protest tegen het onvermijdelijke einde van elk leven. In beide gevallen bewijst Ozon hommage aan de strijd tussen leven en dood. Hij doet dat met een bewonderenswaardig vermijden van traditioneel drama. Er wordt niet geschreeuwd of gehuild of gevochten. Dit is een tedere oorlog, die van binnen raast en alleen in de kleinste details herkend kan worden. Zo subtiel kunnen slechts de allergrootste regisseurs filmen.
|
NRC Webpagina's 4 APRIL 2001
|
Bovenkant pagina |
|