T I T E L : |
Six-Pack |
R E G I E : |
Alain Berberian |
M E T : |
Richard Anconina, Frédéric Diefenthal, Chiara Mastroianni, Carole Richert, Jonathan Firth |
Op huurvideo uitgebracht door A-Video
Een Amerikaanse moordenaar in Parijs
Door DANA LINSSEN
Six-Pack is een
onbekommerde Franse B-film die met één been in de
degelijke traditie van de Franse policier staat en met het andere in die
van de Amerikaanse seriemoordenaarsfilm.
De Franse Silence of the Lambs heette hij al in eigen land, maar dat is wat al te chauvinistisch
gedacht. Het is het soort film waarvan je zou kunnen vermoeden dat de
intendant van het Nederlands Fonds voor de Film ze graag in Nederland
gemaakt zou zien worden. Een op de internationale markt toegesneden
genrefilm, een onvervalste Hollywoodkloon, met een heuse ster
(Frédéric Diefenthal uit de beide Taxi-films) in
een van de hoofdrollen. Het enige aardige van Six-Pack is dat de
film die 'Amerikaanse' invloeden op een prettig cynische manier ook nog
eens aan de kaak wil stellen.
Rode draad van de film is namelijk dat Frankrijk geen echte
seriemoordenaarsgeschiedenis kent. Natuurlijk waren er beruchte
bloeddorstige criminelen als Gilles de Rais, Landru of Dr. Petiot, maar
niet de Hannibal Lecter-achtige, beminnelijke maar koelbloedige killer
met ogenschijnlijk geen motief. Als er dus in korte tijd een aantal
seksueel getinte moorden wordt gepleegd in Parijs, zit er voor
commissaris Nathan (Richard Anconina) niets anders op dan een
Amerikaanse collega om hulp te gaan vragen. Die zet hem op het spoor van
de in de titel bedoelde 'Six-Pack (jargon voor goedkope hoertjes die
alles doen), een sadistische necrofiel. En een Amerikaan. Want als we
Six-Pack moeten geloven zijn de Verenigde Staten verantwoordelijk
voor de introductie van alle kwaad in Europa. Geen beste sollicitatie
naar de Amerikaanse markt, maar wel een tegendraadse houding die de
hoogdravende ambities van de film wat relativeert. Tenzij die
cultuurkritiek op de Verenigde Staten erg serieus genomen moet worden
natuurlijk, maar daarvoor krijgen achtervolgingen te voet,
vuistgevechten en een ouderwetse val met een vrouwelijke
undercoveragente (Chiara Mastroianni) als lokaas gelukkig teveel
prioriteit.
Het is de vraag of een Frans gesproken videorelease van een film uit een
genre dat Nederland ook in grotere getale vanuit het makkelijk
toegankelijker geachte Engelse taalgebied bereikt, hier een grote
doelgroep zal vinden. Waarschijnlijk om die reden zijn tamelijk veel
actiescènes volkomen dialoogloos en nemen ze, naar het zeker voor
Amerikaanse begrippen tamelijk nihilistische einde toe, de overhand
boven meer informatieve scènes.