T I T E L : |
Human Traffic |
R E G I E : |
Justin Kerrigan |
M E T : |
John Simm, Lorraine Pilkington, Shaun Parks, Nicola Reynolds, Danny Dyer, Justin Kerrigan |
Op huurvideo uitgebracht door Columbia TriStar Home Video
Vrolijk richting vergetelheid
Door DANA LINSSEN
Voor de vijf vrienden in
Human Traffic is het weekend een ruimteschip waarin je 48 uur
lang los van de aarde kunt zweven. Los van alle dagelijkse
beslommeringen, die voor de adolescenten in Justin Kerrigans debuutfilm
vooral bestaan uit armzalige baantjes om de drank en de drugs te
bekostigen die datzelfde weekend in een roes voorbij moeten laten
vliegen.
"The weekend has landed", roept Jip, de spil van het vriendengroepje uit het Welshe Cardiff en dan zit er nog maar
één ding op: volkomen uit je dak gaan richting
vergetelheid. 'Naar de klote', zoals de Nederlandse film over de drugs en clubcultuur heette. Maar anders dan
die film en bijvoorbeeld het Schotse Trainspotting, waarmee het
wel veel van zijn visuele flair gemeen heeft, is Human Traffic
veel milder en welwillender ten aanzien van zijn hoofdpersonen. Er wordt
geslikt en gesnoven bij het leven, maar dat hoeven de hoofdpersonen niet
met al teveel dood en verderf te bekopen.
Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat regisseur Kerrigan
(1974) een scene portretteerde die hij zelf van nabij kende. Zijn eerste
lange speelfilm lijkt tamelijk autobiografisch, ook door z'n soms semi-
documentaire stijl. De enige boodschap van Human Traffic is een
bescheiden pleidooi voor sympathie voor z'n hoofdpersonen. Ze gaan wel
'naar de klote', maar slechts voor even. Daarna worden ze doorgaans
verantwoordelijke burgers.
Met een veelheid aan stilistische middelen (die het nooit helemaal halen
bij onvermijdelijk ijkpunt Trainspotting) weet Kerrigan een sfeer
te creëren die elke jongvolwassene moet hebben gekend (en zal
aanspreken): het gevoel met z'n allen tegen de wereld te zijn, vol
onoprechte volwassenen, voor het gemak vergetend dat al die
imagebuilding waar ze zelf aan doen even nep is. Onder de grappen die
dat ontmaskeren, schuilt altijd een beetje verdriet om het voorbijgaan
van de jeugd.