T I T E L : |
Enemy at the Gates |
R E G I E : |
Jean-Jacques Annaud |
M E T : |
Jude Law, Joseph Fiennes, Ed Harris, Rachel Weisz, Bob Hoskins |
In: 28 theaters
Sovjet-held in Europese film over Stalingrad
Door BIANCA STIGTER
De Tweede Wereldoorlog zorgde in
de Sovjet-Unie voor een paar veel bezongen helden die met het communisme
in de vergetelheid aan het raken zijn, zoals de soldaat Aleksandr
Matrosov, die in 1942 een Duits machinegeweer met zijn lichaam
blokkeerde, en de scholiere Zoja Kosmodemjanskaja, een partizane die
door de Duitsers werd opgehangen.
Over zo'n held, van wie niet meer te beoordelen is in hoeverre zijn daden door de propagandamachine werden
bedacht of waar gebeurd zijn, is nu toch weer een film gemaakt; geen
Russische, maar een Duits/Engels/Iers/Amerikaanse, die werd geregisseerd
door een Fransman, Jean-Jacques Annaud. Enemy at the Gates gaat
over Vassili Zaitsev, een held die zich makkelijker naar de moderne
westerse maatstaven van oorlogsheld laat plooien dan Kosmodemjanskaja of
Matrosov. Zaitsev was een herder uit de Oeral die zich tijdens de slag
om Stalingrad als scherpschutter bewees. Annaud, die eerder onder meer
In the Name of The Rose en Seven years in Tibet
regisseerde, maakte over hem zowel een gelikte als onhandige
kostuumfilm.
Het begin van Enemy at the Gates vraagt om een vergelijking met
Spielbergs Saving Private Ryan, dat in 1998 met een ongekend
realistische weergave van D-Day de nieuwe standaard voor oorlogsfilms
werd. Annaud laat zien hoe een groep Russische soldaten onder zwaar
Duits geschut via de Wolga Stalingrad bereikt en legt de nadruk op
dingen die in de Sovjetpropaganda niet aan bod kwamen: het tekort aan
geweren en de grote kans om door eigen troepen te worden gedood. Toch is
het begin van zijn film minder aangrijpend. Waarschijnlijk speelt
daarbij naast Spielbergs technische meesterschap mee dat Annaud geen
gebruik kan maken van de directe relatie tussen personages en publiek
waar Spielberg in eigen land maar ook in de rest van het westen, op kon
teren.
Na de grootscheepse opening concentreert Annaud zich in Enemy op
de strijd tussen een paar individuen. Het is een voor de handliggende
keuze, omdat een film waarin goed tegen kwaad strijdt, het stramien
waaraan Annaud zich wil houden, niet zo gemakkelijk op de oorlog tussen
twee dictaturen valt toe te passen. Van de politiek is alleen een
schmierende Bob Hoskins als Nikita Chroesjtsjov overgebleven. Een aantal
clichés lijkt Annaud wel met de Sovjet- en ouderwetse Amerikaanse
propaganda te delen. Zaitsev, de eenvoudige held uit de klasse der
arbeiders en boeren (Jude Law) vindt aan Duitse zijde een
aristocratische scherpschutter (Ed Harris) tegenover zich en aan
Russische zijde een joodse intellectueel (Joseph Fiennes). De
aristocraat is door de Duitsers speciaal naar Stalingrad gestuurd om
Zaistev uit te schakelen. De intellectueel bombardeert Zaistev eerst in
de pers tot held en wordt daarna zijn rivaal op het liefdespad.
Enemy at the Gates is nog het best te pruimen als Annaud zich
concentreert op de strijd tussen de twee scherpschutters en je de
context kunt vergeten. Op het laatst vechten de twee hun strijd uit in
een pittoresk platgebrande fabriek, waarin ook nog eens stukken glas zo
terecht zijn gekomen dat de tegenstanders elkaar erin weerspiegeld
kunnen zien. De slag om Stalingrad wordt zo voortvarend teruggebracht
tot de blikken uit de mooie ogen van Jude Law en Ed Harris.