|
|
|
Filmmuseum, Amsterdam, 22 maart tot en met 11 april. Inl. 020-5891400, www.filmmuseum.nl Alle films van Fons Rademakers
Door HENK VAN GELDER
Nu het Filmmuseum na zijn tachtigste verjaardag een retrospectief organiseert, met schitterend scherp gerestaureerde kopieën, valt eens te meer op hoe hartstochtelijk Fons Rademakers altijd verhalen heeft willen vertellen over de menselijke psyche. Soms lukte dat maar half, wegens een onevenwichtig scenario (zoals in zijn uit 1958 daterende debuutfilm Dorp aan de rivier), een ridicule nasynchronisatie (zoals in Dans van de reiger uit 1966) of tekortschietende acteurs (de thriller Because of the cats uit 1973). Maar ook in zijn minder geslaagde werk duiken telkens beeldende details op, die aantonen hoe groot Rademakers' filmische talent is. Alle elf films zijn de komende weken te zien. Dus ook Als twee druppels water, naar de oorlogsroman De donkere kamer van Damocles van W.F. Hermans, die na 1963 bijna nooit meer te zien is geweest. De rechten berusten bij de biermagnaat Freddy Heineken, die de film financierde en aan het slot ook even in beeld figureert. Zijn toenmalige vriendin Nan Los speelde de vrouwelijke hoofdrol; sinds zij de verhouding verbrak, gaf hij nog maar zelden toestemming voor openbare vertoning. En nooit aan de televisie. Terwijl het, afgezien van enig hinderlijk dilettantentoneel, één van de beste Rademakers-films is. Het geheim van de roman werd het geheim van de film. En de kijker van nu overkomt een wonderlijk gevoel: de oorlogstijd lijkt samen te vallen met de tijd waarin de opnamen werden gemaakt. Het is alsof Als twee druppels water, in al zijn visuele schraalheid, werkelijk tijdens de bezetting is opgenomen. Dat maakt de film, in meer dan één opzicht, klassiek.
|
NRC Webpagina's 21 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|