T I T E L : |
Biografi - Albanese verhalen |
R E G I E : |
Eline Flipse |
In: Rialto Amsterdam, vr za zo middag
Kunst, partisanen en piramides
Door HANS BEEREKAMP
Wie de kwaliteit van de wegen in
het huidige Albanië ziet, krijgt een idee waarom
documentairemaakster Eline Flipse er geen road movie kon maken, zoals
ze van plan was.
De alom aanwezige Mercedes is nog steeds een belangrijk
symbool van het absurdisme in Biografi - Albanese verhalen, maar
gelukkig gaat Flipse de clichés van bedelende kinderen,
vluchtelingen en militairen uit de weg. De vijf hoofdpersonen zijn
eerder volbloed-Europeanen, elk met een boeiend verhaal. Aan de ene
extreme kant staat de oude componiste Dhora Leka, die ooit roemruchte
partizanenliederen schreef, maar onder de dictatuur van Hoxha in
ongenade viel, 37 jaar in een gevangenkamp doorbracht en onlangs haar
spaarcentjes verloor in een piramidefonds. In de montage contrasteert ze
scherp met haar generatiegenoot, de choreograaf Agron Aliaj, zoon van
een adellijke bei, die de hele dictatuur is doorgegaan met zijn
dansstudio. Het wordt niet helemaal duidelijk welke morele prijs hij
daarvoor moest betalen, maar als je hem nu stram ziet springen in een
verweerde spiegel, ben je bij voorbaat geneigd het hem te
vergeven.Thematisch sluit Biografi aan bij eerdere films van
Flipse over de overlevingsstrategieën van kunstenaars onder een
dictatuur, zoals de moderne Chinese componisten in De oogst van de
stilte. Ook nu is weer de vraag: waar haal je de kracht vandaan? Of
eigenlijk: wat zou ik hebben gedaan?Toch is dat niet wat de in
informatief opzicht niet altijd bevredigende documentaire
Biografi de moeite waard maakt. Mooi zijn vooral het vermogen
van Flipse en haar vaste cameraman Erik van Empel om in beelden te
vertellen, de trefzekere montage van Berenike Rozgonyi, het spaarzame
gebruik van de muziek van Micha Molthoff, de associatief zinvolle
toepassing van fascinerende archiefbeelden. Er zijn te veel
documentaires die denken dat je de waarheid in woorden moet vangen, of
in pregênante visuele retorica. Biografi brengt gevoelens
over, maar ook respect voor mensen en een verlangen naar schoonheid op
onverwachte plaatsen, kortom de kleine vreugdes van de niet-
journalistieke documentaire.