T I T E L : |
Quills |
R E G I E : |
Philip Kaufman |
M E T : |
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Michael Caine, Joaquin Phoenix, Billie Whitelaw |
In: 10 theaters
De Sade als Larry Flynt: een gladgestreken
martelaar
Door BIANCA STIGTER
Het is wonderlijk hoeveel dingen
Philip Kaufman in Quills, zijn vie romancée van de
al twee eeuwen omstreden markies De Sade, gewoon weet te maken. Zelfs
van necrofilie kijk je in deze film niet op. Het raarste is een
scène waarin een moeder en een dochter samen van een verhaal van
de naamgever van het sadisme genieten. Lees nou verder, zegt de moeder,
nadat ze met een grommend geluidje haar opwinding kenbaar heeft gemaakt.
Quills speelt zich af vlak voor de dood van de markies in 1814,
als hij is opgesloten in de psychiatrische inrichting Charenton. Doug
Wright, op wiens toneelstuk de film is gebaseerd, heeft daar een sappige
komedie over seks, geweld en literatuur gesitueerd. Kaufman zet het in
zijn regie allemaal nog eens vet aan; al in de eerste scène laat
hij bloed in inkt veranderen waarin de markies zijn pen doopt.
Quills doet vaker denken aan Amadeus en Shakespeare in
Love dan aan films die eerder over Sade of naar zijn werk zijn
gemaakt.
Quills is een dure productie en kostuums, decors en
cinematografie (van de Nederlandse cameraman Rogier Stoffers) zijn
allemaal weelderig, net als het spel van Geoffrey Rush, Kate Winslet,
Michael Caine en Joaquin Phoenix. Aan Pasolini's ondraaglijk schokkende
Salo herinnert Kaufmans biopic nooit, maar evenmin aan
Roland Topors biografie van de schrijver. In die surrealistische komedie
praatte de markies met zijn pik, waarop een gezichtje was getekend zoals
kinderen wel op duimen of kinnen doen. Zulke leuke vondsten hoef je van
Kaufman niet te verwachten. De regisseur van Henry and June en
The Unbearable Lightness of Being komt aanzetten met
alternatieven voor inkt. Sade mocht in Charenton als therapie doorgegaan
met schrijven, maar als blijkt dat zijn teksten illegaal gepubliceerd
worden, neemt een nieuwe dokter hem zijn schrijfgerei af. Sade schrijft
dan door met wijn, met bloed, en uiteindelijk met poep. Kaufman maakt
van Sade vooral een held voor de goede zaak van de vrijheid van
meningsuiting. In dat opzicht doet Quills nog het meest denken
aan The People vs Larry Flynt, waarin een pornokoning de
martelaar speelde. Maar Kaufman is niet zo flauw dat hij alle rimpels
gladstrijkt. Sade zal op basis van Quills niet door een groot
publiek doodgeknuffeld worden. Dankzij een verhaal van de markies pleegt
een andere gek bijvoorbeeld wel degelijk een misdaad. Kaufman heeft af
en toe ook wel geprobeerd zijn publiek te prikkelen. Het opwindendst in
Quills is het feit dat het door Winslet gespeelde wasmeisje dat
Sade's manuscripten naar buiten smokkelt en aan haar moeder voorleest,
nog maagd is. Dat is wel iets om wakker van te liggen, zo schijnheilig
is het.