|
T I T E L : |
Der Krieger und die Kaiserin |
R E G I E : |
Tom Tykwer |
M E T : |
Franka Potente, Benno Fürmann, Joachim Król, Lars Rudolph, Marita Breuer, Jürgen Tarrach |
In: 8 theaters
Toeval en noodlot in psychiatrische omgeving
Door DANA LINSSEN
Na Lola rennt komt de
nieuwste film van het Duitse wonderkind Tom Tykwer op het eerste gezicht
over als een soort 'Lola sluipt'. Opnieuw is er een hoofdrol weggelegd
voor Tykwers muze en levensgezellin, actrice Franka Potente, die haar
signaalrode Lola-piekhaar inruilde voor een sluikblonde coupe, die beter
bij de slome slaapwandelgang past van Sissi, de vertederend
wereldvreemde hoofdpersoon uit Der Krieger und die Kaiserin.
Een van de twee hoofdpersonen om preciezer te zijn, want tegenover de door
Tykwer als "de geheime keizerin van een gesloten afdeling van een
psychiatrisch ziekenhuis omschreven Sissi staat de zo mogelijk in een
nog diepere gevoelsmatige winterslaap verzonken Bodo, de krijgsman uit
de titel. Deze twee op een instinctmatige automatische piloot
voortlevende jonge mensen worden door Tykwer met een klap bij elkaar
gebracht, als Sissi een auto-ongeluk krijgt en Bodo haar - net als eens
de prins Sneeuwwitje - wakker kust. Evenals Lola rennt gaat ook
Der Krieger und die Kaiserin over de onvermijdelijkheid van de
liefde en de vraag of ons leven door noodlot of door toeval wordt
voortgestuwd. En net als in Lola rennt dienen verkeersongevallen
en bankovervallen als dramatische hulpstukken om de plot vooruit te
helpen. Maar waar Lola rennt overkookte van energie en
daadkracht, lijkt Der Krieger und die Kaiserin door zijn
aanvankelijke bewegingsloosheid ook te willen benadrukken dat er zowel
om toeval als noodlot te kunnen doorgronden altijd een handeling nodig
is. Dat is een toevoeging die Tykwers consequent onderzochte thematiek
weer een stapje verder brengt. Ongeluk en overval zijn de Big Bangs die
nodig zijn om de tijd en het leven van zijn twee hoofdpersonen Sissi en
Bodo in gang te zetten.Met die mix van onweerstaanbare romantiek en
filosofische bespiegelingen over de nu eens noodzakelijk
lijkende, dan weer wispelturige loop der dingen voegt Tykwer nog
een speelse dubbele bodem aan zijn film toe. Hij lijkt de toeschouwer
ook bewust te willen maken van de rol van de filmmaker als dobbelende
god, die in de montage tijd, toeval en noodlot naar zijn hand kan
zetten. Het gevaar ligt op de loer dat dat cinefiele enthousiasme in
prekerigheid zal omslaan. Net zoals Tykwers groots georkestreerde vierde
film, met weidse camerabewegingen, plotselinge zooms, een voortdurende
tiktak op de tevens door Tykwer (mede)gecomponeerde soundtrack zich
graag epische proporties aanmeet. Waar de dwingende vormgeving van
Lola rennt Tykwer dwong tot economisch gebruik van filmische
vertelmiddelen, wil hij die in Der Krieger und die Kaiserin nog
wel eens met hem op de loop laten gaan. Met name de episodes die in
Sissi's verleden duiken, haar empathische en zelfs schijnbaar
incestueuze verhoudingen met patiënten toedichten, blijven schimmig
en doen afbreuk aan de sterke zeggingskracht van het psychiatrisch
ziekenhuis als microkosmos.
|
NRC Webpagina's
14 MAART 2001
|