|
T I T E L : |
Pane e tulipani |
R E G I E : |
Silvio Soldini |
M E T : |
Licia Maglietta, Bruno Ganz, Marina Massironi, Giuseppe Battiston, Antonio Catania, Felice Andreasi |
In: 13 theaters
Lieve en charmante mensen in Venetië
Door HANS BEEREKAMP
Tulpen spelen een belangrijke
rol in de internationaal succesvolle Italiaanse komedie Pane e
tulipani, maar brood komt er veel minder prominent in voor.
De titel van de vierde, minst zwaarwichtige speelfilm tot nu toe van
regisseur Silvio Soldini (Milaan, 1958) moet dan ook vooral geduid
worden als verwijzing naar een bijna vergeten genre, de commedia
all'Italiana van de jaren vijftig, die onder meer een serie films
(van Luigi Comencini en Dino Risi) opleverde waarvan de titels begonnen
met de woorden Pane, amore e... Soldini lijkt heimwee te hebben
naar het Italië dat niet meer bestaat, waarin levenskunst
belangrijker was dan materialistische motieven. Hij plaatst twee
werelden tegenover elkaar: die van draagbare telefoons,
badkamerspecialisten en tupperwaretrips tegenover die van een verstild
Venetië, waar een oude anarchist een bloemenzaak drijft en alleen
maar verkoopt aan wie hij aardig vindt en een IJslandse ober (Bruno
Ganz) in archaïsche, precieus uitgesproken volzinnen asiel biedt
aan een vluchteling uit de 'mondo Berlusconi'. Een veertigjarige
huisvrouw (Licia Maglietta) uit Pescara - precies op de grens van Noord
en Zuid - wordt tijdens een vakantietripje door haar gezin 'vergeten'
in een wegrestaurant. Ze lift naar Venetië en begint daar een nieuw
bestaan, dat op een enkele Servische toeristentiller na bevolkt wordt
door louter aardige, niet uit eigenbelang handelende mensen, totdat
haar man een leerling-loodgieter die zich een privé-detective
waant, op haar dak stuurt. Tot een kwartier voor het einde is Pane e
tulipani een charmante, aangenaam reactionaire feelgood
movie, die zowaar originele filmbeelden aan de Dogenstad weet te
ontfutselen. Voor het eerst verpakt Soldini, van wie hier tot nu toe
alleen Un anima divisa in due (1993) uitgebracht werd, zijn
sociologische en psychologische observaties over de teloorgang van de
Italiaanse ziel in een luchtige, innemende vorm, zonder dat de
schematische constructie er nog doorheen schemert. Maar als in de
slotscène Maglietta op de accordeon speelt en alle mensen van
goede wil een dansje met elkaar maken, wordt Pane e tulipani
zoetig en klef, en overspeelt Soldini zijn hand. Als hij zich werkelijk
richt op een publiek van damesbladlezeressen, dan is zo'n finale geen
bezwaar, maar dan maakt een intelligente filmmaker Soldini dezelfde
knieval voor de commercie die hij de helft van zijn personages verwijt.
|
NRC Webpagina's
7 MAART 2001
|