|
.
T I T E L : |
Chocolat |
R E G I E : |
Lasse Hallström |
M E T : |
Juliette Binoche, Judi Dench, Alfred Molina, Lena Olin, Johnny Depp, Carrie-Anne Moss, Victoire Thivisol |
In: 25 theaters
Behaagzieke koetjesreep
Door DANA LINSSEN
In Chocolat, de nieuwste
film van Lasse Hallström (What's Eating Gilbert Grape, The
Cider House Rules) speelt Juliette Binoche een alleenstaande moeder
die op een dag een star en ingeslapen Frans dorpje komt binnenwaaien om
een chocolaterie te openen.
Ze is filosofe en toverheks ineen, zeer tot de schrik van de streng religieuze dorpsgraaf (Alfred Molina).
Chocolat is genomineerd voor vijf Oscars, waaronder die voor
Beste Actrice voor Binoche en Beste Vrouwelijke Bijrol voor Judi Dench
als haar weerbarstige huisbazin. Chocolat heeft, de vergelijking
dringt zich op, echter geen smaak. Chocolat (uit te spreken op
z'n Frans) is een koetjesreep, waarin de laatste restjes cacao zijn
vervangen door een laffe zoete substantie die de herinnering oproept
aan iets wat heel smakelijk had kunnen zijn. Chocolat wil het
Amerikaanse publiek doen geloven dat ook een zogenaamde Europese
kunstzinnige film best te verteren is voor het grote publiek.
Chocolat is een misverstand.
Het sentimenteel-nostalgische beeld van Europa dat de film presenteert
is ergerlijk en lachwekkend tegelijkertijd. De late jaren vijftig in
een Frans bergdorpje, die de film als decor heeft gekregen, zijn tot op
het niveau van een sprookje genivelleerd. Niets doet meer denken aan de
echte jaren vijftig. Misschien nog een beetje de opbollende jurken van
de voornamelijk vrouwelijke hoofdpersonen en de Roodkapjerode
manteltjes van Binoche en haar dochtertje (de iets beter in haar
kinderlichaam gegroeide Victoire Thivisol uit Ponette). Maar
Chocolat is een fabeltje zonder magie. Het onderliggende thema
van een jonge, zelfstandige vrouw die in opstand komt tegen een door
kerk en patriarchaat gedomineerde gemeenschap is ontdaan van elke
gelaagdheid en suggestie. De bevrijding die de verschijning van deze
vrouw in het dorpje met zich meebrengt is zo evident, dat de enige band
die de toeschouwer met de hoofdpersonen gegund wordt een verre en
onpersoonlijke glimlach van begrip is. Natuurlijk is Hallström een
ervaren acteursregisseur en is het kwartet actrices dat hij om zich
heen verzamelde, (naast Binoche en Dench ook nog echtgenote Lena Olin
en Carrie-Anne Moss) de drijvende kracht achter de film. Met name
Binoche is meer dan verdienstelijk. Gerijpt als verschijning en actrice
heeft ze aan onschuld gewonnen, wat haar in deze potentieel
geschakeerde rol werkelijk de spil van de film maakt. Terwijl Johnny
Depp ook nog even als gitaarspelende zigeuner voor wat zwoele romantiek
mag zorgen. De tagline, de slogan waarmee Chocolat aan de vrouw
(want vrouwen hebben iets met chocola, wijst onderzoek na onderzoek
uit) moet worden gebracht is: 'One taste is all it takes'. Was het maar
zo eenvoudig.
|
NRC Webpagina's
7 MAART 2001
|