NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Twee heldinnen
Maarten Huygen
Wat is toch het voordeel van de
status van kunstenaar? Doctorandus is iedereen, maar de kunstenaar heeft
het gezag dat ooit de dominee of priester had. Anders dan de geestelijke
mag de kunstenaar zich onhebbelijk gedragen. Te geniaal om rekening te
houden met gewone stervelingen of burgermansplichten.
Nederlandse documentairemakers voelen zich vaak kunstenaar. Als de uitzending boven
de pet gaat of uitleg ontbreekt, dan weet je als kijker dat het een
kunstwerk is. De standaardvorm van de Nederlandse documentaire is het
achter elkaar plaatsen van losse verklaringen van mensen, liefst zonder
naambordje erbij, desnoods "de dokter", "de architect", zodat je geen
idee hebt waar je naar zit te kijken. Zelfs bij de moslimomroep (NMO)
heeft kunst om zich heen gegrepen, terwijl het vak van imam in die
kringen toch meer status heeft. Vorige week nog had ik me verheugd op
een NMO-programma over de weerzin van moslims tegen het vak van
verpleegkundige. Helaas werd ik weinig wijzer. Het was weer gemaakt door
een kunstenaar die een aantal verloskundigen zonder commentaar achter
elkaar had gezet. Hetzelfde effect zou worden bereikt als deze krant
alleen uit citaten van rapporten en verklaringen van mensen tussen
aanhalingstekens zou bestaan zonder uitleg of verbinding. Ik vrees dat
we nog maar weinig abonnees zouden overhouden maar wij krijgen geen
subsidie en er lopen geen kunstenaars rond op de redactie. Gesproken
commentaar is niet altijd nodig maar het weglaten ervan is verheven tot
vorm-dogma. Ook als de bronnen slecht formuleren of niet uitleggen, mag
er geen ingesproken aanvulling bij. Het principe "uitleg is taboe" is me
met terugwerkende kracht weer opgevallen nu de NPS en de VPRO een paar
documentaires uitzenden die ik van het begin tot eind begrijp:
buitenlandse producties. Over de grens heeft het kunstenaarschap minder
status, dus moet je als maker rekening houden met de gewone kijker.
Afgelopen zondag startte de VPRO met een Amerikaanse drieluik over de
Vietnam-oorlog.Gemaakt voor Discovery Channel en met helder gesproken
commentaar van Martin Sheen, ooit hoofdrolspeler in de Vietnam-speelfilm
Apocalypse Now. Gisteren het voorspel in de jaren veertig en
vijftig. Het was voor mij nieuw dat de Amerikaanse regering in de jaren
vijftig de Franse militaire inspanningen in Vietnam al met het voor die
tijd kolossale bedrag van vier miljard dollar had gesteund. Toen de
Fransen verloren hadden tegen Vietnam in de slag bij Dien Bien Phoe en
zich terugtrokken, nam president Eisenhower hun rol over met als
argument de Chinese communisten tegen te houden. Gisteren bracht
Dokwerk een Italiaanse documentaire over twee heldinnen die
meewerkten aan een onderzoek tegen de maffia. Ze werden met de dood
bedreigd. Twee onderzoeksrechters waren al vermoord. Een derde
onderzoeksrechter zei omineus, terwijl hij de hand van de interviewer
vastgreep: "Dit is het einde". Rita Atria besloot op 17-jarige leeftijd
als getuige mee te werken aan het onderzoek nadat haar vader en haar
broer waren vermoord. Ze vertelde alles wat ze wist. Haar maffia-
vriendje, moeder en zus braken met haar. Ze moest onderduiken. Toen de
tweede rechter Falcone was doodgeschoten, pleegde ze zelfmoord.
Gesproken commentaar was nauwelijks nodig, want het verbindende element
in het verhaal was haar goed geschreven dagboek, voorgelezen door een
vrouw in stromend Italiaans dat bij mij herinneringen opriep. De weduwe
van Rita's broer die nog leeft en levenslang is ondergedoken wegens haar
getuigenis, vertelt ook, met haar gezicht buiten beeld. Toen ze zich
aanmeldde om te getuigen, had de rechter haar gezegd: "Neem een kaart
van Italië, knip Sicilië eruit, verscheur het en gooi de
snippers weg. Je moet Sicilië vergeten." Wat een moed en wat een
contrast met de omzichtige manier waarop hier wordt omgesprongen met de
Hells Angels. Twee vrouwen die in hun sterfelijkheid hoger staan dan
menig kunstenaar.
|
NRC Webpagina's
6 MAART 2001
|