T I T E L : |
Body Shots |
R E G I E : |
Michael Christofer |
M E T : |
Sean Patrick Flanery, Jerry O'Connell, Amanda Peet, Tara Reid, Ron Livingston, Emily Procter, Brad Rowe, Sybil Temchen |
In: Cinesol 2,Breda; Apollo 2, Delft; Arcaplex 5, Spijkenisse; Gotcha 5, Weert; Royal3, Echt
Schuin Vlaams
Door HANS BEEREKAMP
Het komt niet vaak voor dat een
Amerikaanse film uitsluitend in vijf provinciesteden wordt uitgebracht.
Dat die in het geval van Body Shots grotendeels in Zuid-
Nederland te vinden zijn, is niet het gevolg van thematische
programmering in de nasleep van het carnaval, maar komt omdat er
uitsluitend tweedehands Vlaams-Frans ondertitelde kopieën
beschikbaar waren om goedkoop te voldoen aan de contractuele
verplichting tot een bioscoopuitbreng voorafgaand aan de videorelease.
Niemand zal mij horen beweren dat Body Shots een miskend
meesterwerk is, maar het regiedebuut van toneelschrijver en scenarist
(The Witches of Eastwick, The Bonfire of the Vanities)
Michael Christofer verdient een beter lot. Christofer verfilmde een
script van David McKenna (American History X) over acht
gelijkwaardige twintigers, vier mannen en vier vrouwen van in de twintig
uit Los Angeles, die in het weekeinde gaan stappen om te versieren en
versierd te worden. De rolverdeling tussen de geslachten staat in het
geheel niet vast. Ook het oeramerikaanse systeem van dating is
in dit gezelschap verlaten: je gaat gewoon met vrienden wat drinken, en
ziet wel wat er gebeurt.
In de vroege ochtend wordt een van de vrouwen uit bed gebeld door een
vriendin, ontredderd na een verkrachting door een sportief type. De
film ontrafelt in flashbacks de gebeurtenissen, resulterend in een
aanklacht en een proces, waarbij het waarheidsgehalte van de
uiteenlopende lezingen van de man en de vrouw in kwestie in het midden
wordt gelaten. Kennelijk is er een onoplosbaar verschil in waarneming
tussen de geslachten, als de drank grenzen doet overschrijden.
De relatieve afwezigheid van moralisme in Body Shots doet
weldadig aan, evenals de gelijkwaardigheid tussen de seksen in het
ontplooien van erotische initiatieven. Desondanks worden er soms wel
wat clichés gedebiteerd, en blijven geen van de relatief
onbekende acteurs lang in de herinnering. Het is een kleine film, maar
nog altijd vijf keer zo goed als het verwante Love & Sex met
Famke Janssen. En de ondertitels bieden een boeiende stoomcursus
modern-grove Vlaamse seksvocabulaire.