|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Kabinet wil beschermde positie KPN
beëindigen
Door een onzer redacteuren
Minister Zalm (Financiën) en staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) schrijven aan de Tweede Kamer dat de bijzondere positie van KPN niet langer nodig is, omdat de telecommarkt intussen voldoende is geliberaliseerd. De invloed van de staat kan bovendien een belemmerende factor zijn, met het oog op het sterk internationale karakter van de telecomsector. Vorig jaar werd een fusie tussen KPN en het Spaanse Telefónica afgeblazen, onder meer omdat de Spaanse overheid bezwaar zou hebben gemaakt tegen de Nederlandse staatsinvloed in KPN. KPN en de regering zijn in februari vorig jaar begonnen met onderhandelingen over het afbreken van de beschermingsconstructies. In die maand stond de beurskoers van KPN gemiddeld op 58,02 euro. In maart 2000 werd een hoogtepunt bereikt van 73,46 euro. Vanochtend schommelde de waarde van het aandeel rond de 13 euro. Het bedrijf heeft zich het afgelopen jaar diep in de schulden gestoken voor investeringen in geavanceerde mobiele telefonie (UMTS). Ook de overname van het Duitse E-plus in december 1999 drukte zwaar op de balans van 2000. De totale schuld van KPN bedraagt 22 miljard euro en is daarmee groter dan de beurswaarde van het bedrijf. De Nederlandse staat heeft het recht om drie van de negen commissarissen bij KPN te benoemen. Daarnaast heeft de staat een zogeheten prioriteitsaandeel. Met dit 'gouden aandeel' kan het verhinderden dat een buitenlandse partij volledige controle krijgt over KPN. Tot slot heeft de staat een optie op preferente aandelen. De overheid heeft na de uitgifte eind vorig jaar van nieuwe aandelen nog een belang van ruim 30 procent in KPN. Dat belang zal worden verkocht "als het genoeg opbrengt", aldus een woordvoerder van Financiën. Het ministerie wil KPN geen schade berokkenen door het aandelenpakket in een keer aan de markt aan te bieden.
|
NRC Webpagina's 26 FEBRUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|