T I T E L : |
Hannibal |
R E G I E : |
Ridley Scott |
M E T : |
Anthony Hopkins, Julianna Moore, Giancarlo Giannini, Ray Liotta |
In: 96 theaters
Ridley Scott maakt avonturenfilm over
seriemoordenaar
Hannibal is de nieuwe James Bond
Door BIANCA STIGTER
Zou Ridley Scott Lek
hebben gezien? In deze film uit 1999 van Jean van de Velde draagt een
van de deelnemers aan een shoot-out een baby in een draagzak, een
donkerblauwe Babybjörn. Hetzelfde gebeurt nu in Hannibal.
Maar het gebeurde ook al in de roman van Thomas Harris waarop deze
film is gebaseerd, die eveneens uit 1999 stamt. Dat Harris en Van de
Velde beiden een draagzak in een shoot-out gebruiken, bewijst dat
nieuwe zeden en technieken altijd hun weg zullen vinden naar de plot
van een film of boek. In Hannibal wordt ook de mobiele telefoon
aardig ingezet. In een scène tegen het einde van de film praten
de hoofdpersonen in een druk winkelcentrum met elkaar via de microfoons
van hun mobieltjes zonder dat de een de ander kan zien. Het lijkt alsof
een voice-over plotseling in de werkelijkheid voorkomt. Ook internet mag
in de plot een bescheiden rolletje vervullen. Al dat nieuws staat in
dienst van onderwerpen die de mens al eeuwen fascineren, moord en
kannibalisme, en dat nog eens extra doen sinds The Silence of the
Lambs, de film uit 1991 waarop Hannibal het vervolg is.
Psychiater Hannibal Lecter verenigt dingen in zich die vaak als een
tegenstelling worden ervaren: hij is intelligent en beschaafd, maar ook
een beestachtige moordenaar. In The Silence speelde dr. Lecter
eigenlijk een grote bijrol. Hij hielp de onervaren FBI-agente Clarice
Starling bij het vinden van een moordenaar die zijn slachtoffers niet
opat, maar hun huid verwerkte in een jurkje. In Hannibal duikt
dr. Lecter, die aan het eind van de eerste film uit de gevangenis
ontsnapte, na een ondergronds bestaan van jaren weer op in Italië.
En weer wordt Starling als lokaas gebruikt, ditmaal zowel door de FBI
als door een schatrijke pedofiel die als enige zijn aanvaring met dr.
Lecter overleefde. Dit gruwelijk verminkte slachtoffer wil Lecter op
zijn beurt een afgrijselijke marteling laten ondergaan.
Het is niet gelukt voor het vervolg het sterrenteam van de eerste film
weer bij elkaar te krijgen. Regisseur Jonathan Demme werd vervangen
door Ridley Scott en actrice Jodie Foster (Starling) door Julianne
Moore. Het zijn op papier goede vervangers. Scott maakte al in allerlei
genres hits, waaronder Blade Runner, Thelma & Louise, en
Gladiator. Moore lijkt net zo oud als Foster, straalt net als
zij intelligentie uit en doet vaak geen moeite om sexy te zijn. Net als
in The Silence behoren de scènes waarin Starling door
mannen wordt bekeken, tot de beste van de film. Starling is ouder
geworden, en dat heeft haar geen winst opgeleverd. Ze is geen jonge
hond meer, maar een vermoeide vrouw die voor haar onkreukbaarheid niet
alleen betaalt met de afwezigheid van een man en een kind, maar ook
bijna haar baan verliest. Moore speelt haar de hele film met een masker
op, waar zelfs dr. Lecter niet meer doorheen kan prikken. Starling en
Lecter hebben ook veel minder scènes samen dan in de eerste
film.
Gebleven is Anthony Hopkins, maar zijn dr. Lecter is toch ook veranderd,
en in dit geval komt dat niet alleen door het scenario. Hopkins, die
voor zijn eerste optreden als Hannibal zo geprezen werd om zijn
terughoudendheid, overdrijft nu. Dr. Lecter doet af en toe meer denken
aan een schurk uit een James Bond-film dan aan de werkelijk
verontrustende moordenaar uit The Silence. Er is wel meer in de
film dat aan een James Bond doet denken, zoals de production values en
de luxueuze locaties. Hannibal speelt zich voor een groot deel
af in Florence; verder worden een boerderij op Sardinië, een bank
in Genève, een kasteel in New England en een markt in Washington
aangedaan. Er valt op die laatste locatie zelfs een groentestal om,
zoals in avonturenfilms gebruikelijk is. Het grootste mankement van de
film is dat Scott de scènes met de dokter niet eng heeft kunnen
of willen maken. Zelfs de laatste scène, waarin dr. Lecter
mensenvlees op een wel heel bijzondere manier serveert, doet eerder
gniffelen dan huiveren. Het is wel vies, zoals braaksel vies is, het is
vaak mooi, gothic vies, maar het is niet griezelig. Hannibal is
perverser en minder ondoorgrondelijk dan zijn voorganger. Dat komt
vooral omdat de makers er voor gezorgd hebben dat de dokter in deze
film alleen slechte mensen eet, mensen die toch opgeruimd moeten
worden, zoals een corrupte politieagent, een seksistische ambtenaar of
een verminkte pedofiel. In een nieuw vervolg, waar het einde zeker
ruimte voor laat, kan de seriemoordenaar misschien wel echt voor James
Bond gaan spelen, inclusief een license to kill. Wat is het verschil
tussen een kogel en een scalpeermes?