T V V O O R A F :
Verdwaald in de amusementsjungle
KASPER JANSEN
Wél een stuk of dertig
kanalen, maar veel heeft de tv niet te bieden aan wie na een zware
werkdag van fysieke inspanningen of intellectuele arbeid geen behoefte
heeft aan spelletjes of dierenfilms waarin Moeder Natuur het ene beest
het andere laat opeten.
Er is weinig te zien voor wie onderuitgezakt wil genieten van zomaar aardig amusement van het soort 'every line a
punchline'. Want wat is frustrerender dan de nooit opgeloste problemen
in deprimerende soaps, of de voorspelbaar opgeloste misdaad in
Tatort, Morse of Der alte Kommissar Derrick Rex?
Er moet toch een markt zijn voor 24 uur per dag herhalingen van All
in the family, Fawlty Towers, Allo, allo, Are you being served, Golden
Girls, Cheers, The Nanny, L.A. Law, Frasier enzovoort. Waar
is het Lucille Ball-net voor dag en nacht gewoon kijkplezier?
Moeilijk lijkt het niet om te doen wat veel mensen willen. Maar de
werkelijkheid is anders, zo blijkt uit de teloorgang van TV10 en ook uit
de nieuwe Amerikaanse serie Beggars and Choosers van NPS en
VPRO. De 22-delige serie is een satire op de commerciële tv, die
wordt beheerst door de kijkcijfers.
Stationboss Rob Malone heeft artistieke en maatschappelijke
ambities, maar leidt ook het leven van een gewoon soappersonage:
omringd door ego's, psycho's, weirdo's, creeps en immoralo's, elk met
zijn eigen agenda. Malone is een 'chooser', iemand die kan kiezen wat
hij wil. Maar als producer van nieuwe series is hij ook een 'beggar',
een bedelaar die van anderen afhankelijk is. Zoals van de oude
miljonair Luddin, de excentrieke eigenaar van Luddin Global Television,
die alleen maar plezier schept in de opschudding rond een tv-serie
tegen consumentisme ('weg met de apparaten, de brand in McDonalds'),
waartegen het adverterende bedrijfsleven in opstand komt.
De wereld van de goedwillende Malone (een personage dat is gebaseerd op
Brandon Tartikoff, de man van Hill Street Blues, Cheers, The Cosby
Show en L.A. Law), is die van de jungle, beheerst door de sterksten
en de platsten, de Jerry Springers en de Big Brothers. Beggars and
Choosers is even naïeve als cynische vormings-tv, die toont
hoe wrang het is gesteld met de wereld. Een concessie aan het reguliere
amusement lijken dan de normale onwaarschijnlijke soapele- menten,
zoals het door een actrice verzonnen seksschandaal rond de casting
director, een homo die zij ervan beschuldigt haar te hebben
verkracht. Beggars and Choosers past in de trend van meer luxe en
flitsend eigentijdse Amerikaanse tv-series, waarvan ook Ally
McBeal en Sex and the City (dinsdags op Net5) goede
voorbeelden zijn. Deze series zijn goed gemaakt, veel beter en duurder
dan de gemiddelde sitcom. Ze zijn op veel locaties gedraaid,
bijna film in plaats van het ordinaire studiowerk met ingedubd lachen
en applaus. Hoe sympathiek ook, de strekking van Beggars and
Choosers is een cliché: de wereld deugt niet en dat zal
nooit beter worden. Hoe waarheidsgetrouw de serie is, bleek onlangs,
toen Beggars and Choosers in Amerika door Showtime Networks werd
gestopt, wegens gebrek aan commercieel succes.
Beggars and Choosers, zondag, Ned. 3, 23.28-0.15u.