T I T E L : |
The Circle (Dayereh) |
R E G I E : |
Jafar Panahi |
M E T : |
Fereshteh Sadr Orafai, Fatemeh Naghavi, Nargess Mamizadeh, Maryam Parvin Almani, Elham Saboktani, Mojgan Faramarzi |
In: Rialto, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Haags Filmhuis; Filmcentrum Poelestraat, Groningen; Lux, Nijmegen
Jafar Panahi maakt indruk met aanklacht tegen onvrijheid vrouwen
Onverbloemd meesterwerk uit Iran
Door HANS BEEREKAMP
The Circle begint en
eindigt met een rechthoek, een kader in het filmkader. Met een klap gaat
het luik van een witte deur open, en in de opening verschijnt het eerste
van de vele vrouwengezichten in de film, die omlijst zijn door een
sluier. "Gefeliciteerd, het is een dochter!", zegt de verpleegster
achter het luik.
De oude vrouw aan onze kant van de rechthoek raakt in paniek. Dat kan niet waar zijn, de schoonfamilie zal een scheiding
aanvragen. Ze rent de straat op, en geeft het estafettestokje in deze
rondedans van Iraanse vrouwen over aan drie meisjes bij een telefooncel.
Zij komen net uit de gevangenis, en verschuilen zich voor elke
geüniformeerde man.
De derde film van regisseur Jafar Panahi, die in zijn eerste twee
kinderfilms De witte ballon en De spiegel kleine meisjes
op zoek naar een identiteit portretteerde, is een vernietigende
aanklacht tegen het gebrek aan vrijheid voor vrouwen in zijn vaderland.
De uiteraard onder grote problemen tot stand gekomen Iraans-Italiaanse
coproductie, die vorig jaar de Gouden Leeuw won in Venetië, is in
Teheran niet te zien.
Westerse kijkers, die in alle recente Iraanse films zochten naar
maatschappijkritiek, hoeven over de boodschap van The Circle niet
meer te twijfelen. Nog beter nieuws is het feit dat Panahi zijn verhaal
glashelder, met realistische middelen en bovenal abstracte precisie
vertelt. Het scenario maakt een cirkel rond, en eindigt bij het luik,
dat toegang blijkt te geven tot een gevangenisziekenhuis. Maar de film
is ook een spiraal, want de vrouwen die elkaar opvolgen zijn zich in
toenemende mate bewust van hun onvrijheid, en trotseren steeds lucider
de regels.
De meeste vrouwen zoeken naar een plek om een sigaret te roken, wat hen
op straat niet wordt toegestaan. De laatste, opgepakt wegens
straatprostitutie, steekt in de politiebus uitdagend op. Naast de
cirkel en de spiraal definieert Panahi steeds bewust van de randen van
zijn filmkader. Een reproductie van een schilderij van Van Gogh
representeert het paradijs, en de meest dramatische gebeurtenissen
(lichamelijke mishandeling, het met een man een trap opgaan en met een
handvol geld terugkomen) blijven buiten beeld.
The Circle is een zeldzaam voorbeeld van een politiek explosieve,
door en door humane film, die tegelijkertijd mede door zijn schijnbaar
simpele constructie naar abstractie streeft. Het is het voorlopige
hoogtepunt van de stormachtige bloei, stilistisch en inhoudelijk, van de
onafhankelijke Iraanse cinema, waarin steeds de grenzen, ook letterlijk
die van wat de camera in beeld brengt, van fictie en werkelijkheid,
afgetast werden. Maar het is, zoals het een meesterwerk betaamt, geen
ingewikkelde film.
Ook als eerste kennismaking met de Iraanse cinema van schijn en
ontsluiering, van bedrieglijke eenvoud, zou Panahi's film uitstekend
voldoen. Het is niet waarschijnlijk dat er na een eventuele
liberalisering in Iran ooit nog zo'n film gemaakt zal worden.