Coöperatieve Rabobank lokt nieuwe leden
Door een onzer redacteuren
UTRECHT, 8 FEBR. Speciale reisaanbiedingen, uitstapjes naar bijvoorbeeld de Tour de France, korting op het bioscoopkaartje en toegangsbewijzen voor voorstellingen die snel zijn uitverkocht. Het zijn de voordelen, die leden van de coöperatieve Rabobank genieten naast de zeggenschap over het beleid van de bank.
De Rabobank wijdde gisteren een bijeenkomst aan het ambitieuze ledenwerfprogramma, waarmee de ongeveer 400 lokale Rabobanken vorig jaar zijn begonnen. Aan het eind van 2003 moeten van de 7 miljoen particuliere klanten erzo'n 1,4 miljoen lid zijn, op termijn zelfs 2,7 miljoen. Op dit moment heeft de Rabobank ruim een half miljoen leden. Eerder werd met zogeheten ledencertificaten ongeveer 2,2 miljard gulden opgehaald bij leden, die belegden in ‘aandelen' in de coöperatie.
Met de ledenactie hoopt de Rabobank, die in Nederland nog altijd het grootste bestand van bankklanten heeft, klanten te binden op de huidige vechtmarkt voor particulieren. Doordat veel vertrouwde financiële producten eenvoudig en eenvormig zijn, staan deze bloot aan concurrentie van oude en nieuwe aanbieders.
Concurrenten zoals ABN Amro snoeien in het binnenlandse kantorennetwerk, dat meer geld kost dan oplevert. De Rabo, die een eeuw geleden werd opgericht als coöperatie, ziet met de opkomst van de shoppende klant zijn ledenbestand slinken.
Bij de keuze tussen meegaan met de concurrentie en terugvallen op de coöperatie heeft de Rabo gekozen voor het laatste. De bank vindt zelf dat zij zich het meest van de concurrentie onderscheidt door de zeggenschap van haar leden over bijvoorbeeld fusies, de benoeming en het ontslag van de bestuurders en de bestemming van een deel van de winst.
Om nieuwe leden te lokken zijn er echter materiële voordelen geschapen, zoals de korting op merkartikelen en evenementen. ,,De consument is veelkoppig'', zei bestuursvoorzitter H. Smits gisteren: ,,De ene dienst, zoals het overboeken van geld, doet ie het liefst zelf in het weekeinde. Voor de andere dienst, zoals het verzekeren van een aanvullend pensioen, wil de klant gaarg veel persoonlijk advies.''