T I T E L : |
Drôle de Félix |
R E G I E : |
Olivier Ducastel en Jacques Martineau |
M E T : |
Sami Bouajila, Patachou,Ariane Ascaride, Pierre-Loup Najot, Charley Sengue |
In: 8 theaters
Noord-afrikaan reist gemoedelijk door
Frankrijk
Door BIANCA STIGTER
Al in de eerste paar minuten van
de Franse film Drôle de Félix blijkt dat
hoofdpersoon Félix hiv-positief is. Het is een feit waarvan in de
film geen drama wordt gemaakt. Er wordt zelfs nauwelijks over gepraat.
Het enige waar je het aan merkt is dat Félix elke dag medicijnen
inneemt.
Er is wel meer aan Félix dat voor problemen zou kunnen zorgen,
maar het in de naar hem genoemde film nauwelijks doet. Félix is
homoseksueel, half-arabisch en werkeloos. De weigering om van deze
dingen problemen te maken, geeft Drôle de Félix een
luchtige toon die even verwarrend is, omdat in de meeste films over dit
soort dingen nu eenmaal wel dramatisch wordt gedaan. Maar heftig drama
is in Drôle de Félix verbannen naar de soapserie
waar Félix elke morgen op de televisie in ander gezelschap naar
kijkt. Félix wordt gespeeld door de elegante Sami Bouajila,
wiens rechte rug misschien nog bekend is uit andere Franse films over
noord-afrikanen als Bye Bye en Les Silences du Palais.
Regisseurs Ducastel en Martineau debuteerden in 1998 met het hier nooit
uitgebrachte Jeanne et le garçon formidable, een musical
waarin een van de hoofpersonen ook seropositief was. Drôle de
Félix is hun versie van een roadmovie. De film begint in de
Normandische stad Dieppe en eindigt vijf dagen en talloze Franse
landschappen later in Marseille. Félix wil daar zijn vader
vinden, die hij nooit gekend heeft. Al liftend maakt hij kennis met vijf
mensen, varierend van een zeventienjarige jongen die met hem naar bed
wil tot een eenzame oude dame (de Franse chanteuse Patachou) die dat
eigenlijk ook wel zou willen tot een moeder met drie kinderen van
verschillende vaders die hem 's nachts alleen een sprookje wil
vertellen. De film is door de regisseurs in hoofdstukjes ingedeeld die
de relatie van deze voorbijgangers tot Félix moeten uitdrukken:
van klein broertje tot neefje tot oma. Zo creëert Félix zijn
eigen familie, en het behoeft geen betoog dat de regisseurs het vinden
van Felix' echte vader van minder belang vinden dan deze
wahlverwandschaften. Door het verhaal heen speelt ook nog de
moord op een Marokkaan waarvan Félix getuige is geweest.
De manier waarop de regisseurs zware thema's als seksualiteit, racisme
en het zoeken naar een identiteit behandelen is fris en een tikje zoet;
alsof je inademt nadat je een pepermuntje hebt gegeten. Sami Bouajila
geeft de voortkabbelende film toch een ferme kern.