|
T I T E L : |
What Women Want |
R E G I E : |
Nancy Meyers |
M E T : |
Mel Gibson, Helen Hunt, Marisa Tomei, Alan Alda, Bette Midler, Valerie Perrine, Lauren Holly, Mark Feuerstein, Ashley Johnson |
In: 106 theaters
Veel vrouwen denken helemaal niets
Door HANS BEEREKAMP
Als volwassen mensen pratende
dieren, auto's of baby's worden door veel bioscoopbezoekers leuk
gevonden, maar toch bewezen respectievelijk Dr. Dolittle, The
Love Bug en Look Who's Talking dat het een beetje een
noodgreep is bij het bedrijven van de kunst van de filmkomedie. What
Women Want, een enorme hit aan de overkant van de oceaan, gaat nog
een stapje verder. Mel Gibson kan horen wat vrouwen denken.
De door een vrouw (Nancy Meyers, de schrijfster van Private
Benjamin en de regisseuse van de remake van The Parent Trap)
geregisseerde en door een andere vrouw bedachte komedie heeft een mild-
feministisch oogmerk. Als een mannelijke hufter eens wist wat vrouwen
over hem dachten (en wat ze eigenlijk willen), dan zou hij zich
misschien beter gedragen. De politiek aanzienlijk minder correcte
premisse dat Gibson de binnenwereld van slechts de helft van de mensheid
kan afluisteren, nadat er een haardroger in zijn badkuip is gevallen,
wordt op curieuze wijze gemotiveerd. Gibsons personage is als kind
opgegroeid tussen showmeisjes in Las Vegas, dus dat maakt hem kennelijk
gevoelig voor de vrouwelijke psyche. Hij weet ook, al voor de cruciale
stroomstoot, hoe hij ze het bed in moet praten, en desondanks heeft hij
nooit geleerd was das Weib will. In plaats van de voor de hand
liggende seksuele voordelen van zijn gave (die Gibson slechts uitbuit in
een one night stand met Marisa Tomei), speelt What Women
Want een andere kaart uit. Als reclameman moet Gibson lipstick,
panties en intieme verzorging aan de vrouw brengen, en zelfs intensief
samenwerken met zijn nieuwe, speciaal voor deze markt aangetrokken chef
(Helen Hunt). Ze ontdekt al snel dat hij haar gedachten kan raden, en
trekt de verkeerde conclusie, namelijk dat er een zielsverwantschap zou
zijn tussen Mel en haar. Mispoes, want hij danst het liefst alleen, op
muziek van Frank Sinatra's I Won't Dance, dat wil zeggen, in een
Gene Kelly-achtig duet met een kapstok, want die heeft niks te zeggen.
Het klinkt als een verschrikkelijke draak, die het kleine verschil met
de grote gevolgen op voorspelbare manier uitmelkt, en daarmee alleen
maar clichés over man-vrouw-relaties bevestigt. Om ook het
mannelijke publiek te behagen, wordt de vrouwelijke gedachtenwereld als
een inferno voorgesteld. Wanneer Gibson zich door de straten van
Manhattan beweegt, wordt hij gek van het gekakel. Zodra hij de kamer
binnenkomt van zijn twee secretaresses, heerst daar een overdonderende
stilte, want die denken helemaal niets. Desondanks kan een zekere charme
What Women Want moeilijk ontzegd worden. Ontroerend zijn de
ontdekkingen die Gibson doet in de contacten met zijn tienerdochter, of
met het kantoorsloofje dat denkt dat niemand haar ooit zal missen. Houd
het maar eens droog, als de grote baas gewapend met die wetenschap haar
thuis opzoekt bij een griepje.
Eigenlijk zijn de melodramatische mogelijkheden van What Women
Want veel effectiever benut dan de komische. Misschien zijn die
misverstanden tussen mannen en vrouwen dus eerder tragisch dan geestig.
|
NRC Webpagina's
7 FEBRUARI 2001
|