T I T E L : |
Met grote blijdschap |
R E G I E : |
Lodewijk Crijns |
M E T : |
Jaap Spijkers, Jack Wouterse, Renée Soutendijk, Camilla Siegertsz, Michel Vermey |
In: 8 theaters
Bikkelhard verhaal teder verfilmd
Door DANA LINSSEN
Met grote blijdschap. Dat
schreven de ouders van de broers Luc en Ad waarschijnlijk zo'n jaar of
veertig geleden op de geboortekaartjes van hun respectieve zoons. Met
grote blijdschap. Zo hoopt Luc ook straks zijn kind geboren te zien
worden. Al vindt hij het nog wel wat mal om op de buik van zijn
hoogzwangere vriendin te gaan liggen luisteren naar dat gebrom en
geborrel vanbinnen. Alsof het morseboodschappen van de nieuwe boreling
zijn.
Luc en Ad zijn de hoofdpersonen van de nieuwe speelfilm van Lodewijk
Crijns (1970), die als filmstudent naam maakte met de felrealistische
fakedocumentaires Kutzooi en Lap rouge en twee jaar
geleden tijdens het Filmfestival Rotterdam zijn eerste lange film
presenteerde: Jezus is een Palestijn. Die film was eerst
onderdeel van het lowbudgetproject Route 2000 (dat onder meer De
Poolse bruid voortbracht), geïnitieerd door producent Motel
Films en de VPRO, maar ging door zijn budgettaire eisen al snel een
eigen weg. Nu is er dan Met grote blijdschap, voor een bescheiden
budget geproduceerd in het kader van de opvolger van Route 2000, No more
heroes. Vier van de vijf No more heroes-films gingen tijdens het
afgelopen Filmfestival Rotterdam in première.
Met grote blijdschap bereikt als eerste de bioscoop.
Eigenlijk zou de toeschouwer bij aanvang van Crijns' tweede speelfilm
niet veel meer moeten weten dan de titel en de associaties die erdoor
worden opgeroepen. De regisseur, briljant ondersteund door een scenario
van Kim van Kooten, heeft een film met een geheim gemaakt. Met grote
blijdschap is een intrigerende en zeker voor Nederlandse begrippen
ongewone mix van psychologisch drama, horror en thrillerelementen.
Vragen omtrent ouderschap, opvoeding, natuur en cultuur, wat de mens in
zijn genen heeft zitten en wat zijn opvoeding en verdere levensloop daar
voor invloed op hebben, vormen de thematiek van de film en zijn
expressief samengebald in de eerste minuten, waarin de verlopen
alcoholist Ad in een primitieve bosachtige omgeving wordt gecontrasteerd
met het uitgebluste yuppenleventje van zijn broer. In hun confrontatie
doet ook het tweede hoofdthema van de film zich gelden: angst en
schaamte. Angst om te mislukken, als mens, broer, vader; schaamte om het
mislukt zijn en het niet na kunnen leven van normen van mensen die nog
nooit angst en schaamte hebben gekend.
Jack Wouterse (Ad) en Jaap Spijkers (Luc) spelen beide broers met
bewonderenswaardig ingehouden energie. Renée Soutendijk, in een
onverwachte bijrol, werd door Crijns geïnspireerd tot misschien wel
de sterkste rol in haar carrière. Je ziet de acteurs voortdurend
over hun gedachten heendenken en met name Spijkers wordt door zijn
lucide spel een onverwachte spiegel voor de hoogdravende opvattingen die
de toeschouwer over de loop van het verhaal zou kunnen hebben. Wie
bereid en in staat is om voorbij de uiterlijke duisternis van Crijns'
geschiedenis te kijken, maakt kennis met een buitengewoon integer en
humaan cineast. Met grote blijdschap behoort beslist tot de
Nederlandse hoogtepunten van dit nog prille filmjaar. Een film bovendien
waar men trots op mag zijn, omdat er weinig producenten de moed zouden
hebben om een filmmaker in staat te stellen zo'n droefgeestig en
bikkelhard verhaal zo teder en oncompromisloos te verfilmen zonder
inhoudelijke of stilistische concessies te doen.
Cameraman Joost van Gelder wist de subtiliteiten van het scenario te
vertalen in verschillende desoriënterende perspectieven,
variërend van vreemde camerastandpunten tot scheve close-ups en
akelig verre totalen. Maar waar de suspense dat vereiste kon hij ook
tamelijk rechttoe rechtaan verbeelden dat er een deur was. En daarachter
een geheim.