
|
Helen Hunt
In een reeks profielen van
gezichtsbepalende sterren deze week de Amerikaanse actrice Helen Hunt,
die in Pay It Forward een alleenstaande moeder in Las Vegas
speelt en vanaf volgende week te zien is als creative director van een
reclamebureau in What Women Want.
Door BIANCA STIGTER
Richard Gere, Mel Gibson, Tom Hanks en Kevin Spacey speelden vorig jaar
allemaal tegenover een vrouw die in Hollywood lang geen werk kon
krijgen. Volgens diverse casting agents was ze in de jaren tachtig
hoewel blond, lang en slank niet mooi, sexy of jong genoeg om een
hoofdrol in een film te krijgen. Ze leek te volwassen, te slim en te
gewoontjes. Nu mag ze in Robert Altmans Dr. T and the Woman
Richard Gere haar bed uit werken en is ze in Cast Away degene
om wie Tom Hanks weer naar de bewoonde wereld wil terugkeren. Helen Hunt
(Los Angeles, 15 juni 1963), nota bene dochter van een bekende casting
agent, speelde op haar negende haar eerste rol in een tv-film. Als kind
deed ze mee aan sitcoms als The Mary Tyler Moore Show en The
Swiss Family Robinson. Eenmaal volwassen lukte het haar niet een rol
in een film te krijgen. Ze deed auditie voor The Breakfast Club, St.
Elmo's Fire en Weird Science, en andere bratpack-
films, maar werd altijd afgewezen. Achteraf zal ze er wel blij om
zijn. Wie herinnert zich nog Molly Ringwald? Hunt werd in de jaren
negentig toch een ster door de sitcom Mad About You. Op basis van
het succes van deze tv-serie ging het in Hollywood ook beter, heel snel
beter zelfs. In 1996 speelde ze naast de tornado's een hoofdrol in
Twister. In 1997 kreeg ze een Oscar voor haar rol in de
romantische komedie As Good As It Gets, waarin Jack Nicholson een
zin zei die voor meer rollen van Hunt lijkt op te gaan: 'ik wil voor jou
een beter mens worden'. Hunt is in films vaak een vrouw met een baan
variërend van wetenschapster tot golf pro. In Pay It Forward
werkt ze in een stripclub in Las Vegas. Vaak wordt ze gecast als een
onafhankelijke vrouw die toch kwetsbaar genoeg blijkt om gered te moeten
worden. Haar aanwezigheid kan een film bij voorbaat een zeker realisme
schenken. Niemand zal 's nachts van haar dromen als hij niet op een
onbewoond eiland zit, maar de meeste mannen zullen wel naast haar willen
liggen. De actrice doet het goed in pyjama. Het maakt Hunt geschikt voor
een eigenlijk wat mismoedig soort romantiek. Ideaal is ze niet, maar wel
goed genoeg.
|
NRC Webpagina's
31 JANUARI 2001
|