U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

N R C   H A N D E L S B L A D  -  F I L M  &  V I D E O
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

T I T E L : Vertical Limit
R E G I E : Martin Campbell
M E T : Chris O'Donnell, Bill Paxton, Robin Tunney, Scott Glenn, Izabella Scorupco, Temuera Morrison, Stuart Wilson

In: 83 theaters

Psychisch alpinisme op top K2

Door DANA LINSSEN
Vertical Limit laat er al in de eerste minuten geen twijfel over bestaan dat deze op de hoogste toppen van de K2 gesitueerde actiefilm emotionele mokerslagen wil uitdelen.

Nadat Peter Garrett (Chris O'Donnell) en zijn zuster Annie (Robin Tunney) elkaar na de dood van hun vader bij een klimongeluk jarenlang niet hebben gezien, worden ze in het alpinistenbasiskamp bij de een na hoogste top ter wereld onverwachts verenigd. Actiespecialist Martin Campbell, die eerder The Mask of Zorro en de James Bondfilm GoldenEye regisseerde, benutte deze extreme locatie voor een op voorspelbaar Amerikaanse leest geschoeid familiedrama. De reddingsexpeditie die broer Peter voor zijn ambitieuze zus op poten zet, wordt gevormd door het gebruikelijke stelletje ongeregeld dat voor geld of uit andere motieven bereid is met gevaarlijke explosieven en in een race tegen de klok zijn leven te wagen. Door snelle parallelmontages van de verschillende klimteams die de strijd met sneeuw, lawines en steile hellingen aangaan af te wisselen met de doodstrijd van de in een ijsspelonk gevangen Annie en de opportunistische miljonair Elliot Vaughn (Bill Paxton) verliest de film geen moment aan spanning. Maar dat was de makers waarschijnlijk nog niet genoeg. Als om elke herinnering aan de simpelweg K2 genoemde en door gebrek aan actie weinig succesvolle bergbeklimmersfilm weg te vagen, wordt de toeschouwer adrenalinestoot na adrenalinestoot toegediend. De vraag of de alpinisten hun missie zullen volbrengen wordt dan al spoedig overschaduwd door die naar hoeveel explosies en valpartijen een mens kan verdragen. Dat er gepoogd is om elk bijna-ongeluk ook nog eens van een psychologische component te voorzien, is opmerkelijk voor een standaard-Hollywoodfilm, maar beslist te veel van het goede.

NRC Webpagina's
31 JANUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad