T I T E L : |
Billy Elliot (Dancer) |
R E G I E : |
Stephen Daldry |
M E T : |
Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis, Jamie Draven, Stuart Wells, Jean Heywood |
In: 33 theaters
Een arbeiderskind dat liever balletdanst dan
bokst
Door HANS BEEREKAMP
Het fenomenale succes van
Billy Elliot, een film over een jongetje van twaalf uit Noord-
Engeland dat tijdens de mijnstaking van 1984 balletdanser wil worden,
valt wel een beetje te begrijpen.
Het filmdebuut van de gevierde theaterregisseur Stephen Daldry is minder grappig dan The Full
Monty, maar speelt de troefkaart van de musische emancipatie van
norse personages uit de arbeidersklasse veel geraffineerder uit.
Knap is vooral de manier waarop de jonge acteur Jamie Bell als Billy
Elliot al danst voordat hij ooit een barre van dichtbij gezien heeft. In
de openingsscène zien we hem ontbijt klaar maken voor zijn vader,
en Daldry choreografeert Billy's gevecht met een broodrooster en een
deur als een gracieuze solo. Later in de film wordt het contrast tussen
Billy's explosieve talent tot bewegen en de grauwe werkelijkheid van een
troosteloos mijnstadje nog veel breder uitgemeten.
Inhoudelijk wordt de bevrijding van Billy aanzienlijk lomper en meer
voorspelbaar behandeld. Door de staking is het lokaal waar Julie Walters
(Educating Rita) haar balletlessen geeft even niet beschikbaar,
en moet ze intrekken bij de boksschool van Billy. Natuurlijk mag zijn
vader niet weten dat Billy de handschoenen verwisseld heeft voor
spitzen, en natuurlijk ontsteekt de despoot (Gary Lewis, uit Ken Loach'
My Name Is Joe) in woede als hij ontdekt dat zijn eigen vlees en
bloed er een homo-hobby op na houdt. Het ligt voor de hand dat pa later
bijtrekt, en zijn zoon volledig gaat steunen. Hij wordt er zelfs een
stakingsbreker voor, want van wat er uit de weerstandskas komt kan Billy
niet naar de balletacademie in Londen.
Creatieve ontplooiing schijnt dus in het scenario van Lee Hall ten koste
te moeten gaan van de strijd om de mijnen open te houden, toch al een
achterhoedegevecht. Ook het wel degelijk homoseksuele vriendje van
Billy, dat bewondering heeft voor diens moed, vormt een dwaalspoor in
het scenario. Heus, ook hetero's dansen!
Het feit dat Daldry na Sam Mendes (American Beauty) in korte tijd
als tweede Britse theatercoryfee debuteert met een filmhit (die tijdens
de wereldpremière in Cannes nog Dancer heette), zal de
kansen van Billy Elliot op een of meer Oscars aanzienlijk
verhogen. De film is er geknipt voor: goed gemaakt amusement met een
sentimentele boodschap, die en passant meedeelt dat arbeiderskinderen
eerder door te dansen dan door te staken de wereld kunnen verbeteren.