T I T E L : |
Lijmen/Het Been |
R E G I E : |
Robbe De Hert |
M E T : |
Koen De Bouw, Mike Verdrengh, Willeke van Ammelrooy, Sylvia Kristel |
In: Pathé Arthouse, Amsterdam; Movies 1, Utrecht; Camera, Groningen; Lux, Nijmegen
Veel close-ups in De Herts Elsschot-film
Door HENK VAN GELDER
De door Willem Elsschot zo
zorgvuldig geboekstaafde zwendelpraktijken met het Algemeen
Wereldtijdschrift kunnen, denk ik, worden verfilmd zoals ze in diens
Lijmen/Het Been staan: van begin tot eind.
In het moeizaam tot stand gekomen scenario, waar tenslotte vier namen onder staan, is het
verhaal echter één grote flashback geworden. Laarmans, die
de grote praatjesmaker Boorman als assistent terzijde stond, is naar de
kliniek geroepen waar zijn vroegere baas nu als patiënt gevangen
wordt gehouden. Om de man weer op vrije voeten te krijgen, vertelt
Laarmans hoe het allemaal zo gekomen is - en voil, daar komt het
hele verhaal.
Het is, met andere woorden, een overbodige en extra vertragende vorm die
de Vlaamse cineast Robbe De Hert voor zijn verfilming van Lijmen/Het
Been heeft gekozen. Ook zonder die omlijsting wordt immers meer dan
duidelijk hoe leep het procédé van Boorman in elkaar zit
en hoe de weduwe Lauwereyssen met haar keukenliftenfabriekje daaraan ten
prooi valt. Het gaat zelfs dubbelop: eerst legt Boorman alle trucs aan
Laarmans uit en daarna zien we de scènes waarin die dus worden
toegepast. De Hert maakte dan ook een uitgesproken praatfilm, met veel
kantoorscènes in traditionele tv-close-ups. Zelfs als hij even
naar buiten mag, maakt hij daar in visueel opzicht niet veel werk van.
Zijn eigen signatuur blijkt hooguit uit een paar fletse grapjes (anno
1932 zit Boorman te lezen in Le chagrin des Belges en ergens op
de achtergrond zijn twee Laurel & Hardy-achtige figuranten aan het werk)
en de plompverloren archiefbeelden van Vlaamse fascisten aan het slot -
een onbeholpen, maar kennelijk apocalyptisch bedoelde tijdsbepaling.
Net als De Hert lijken ook de acteurs niet goed te weten welke toon ze
moeten treffen. Willeke van Ammelrooy (die niettemin een Gouden Kalf
voor de beste actrice kreeg), de nagesynchroniseerde Sylvia Kristel en
zelfs Mike Verdrengh als de kleurrijke Boorman blijven kleurloze figuren
in een toonloze film.