T I T E L : |
Bloody Angels (1732 Høtten) |
R E G I E : |
Karin Julsrud |
M E T : |
Reidar Sørensen, Gaute Skjegstad, Trond Høvik, Stig Hendrik Hoff, Simon Norrthon, Laila Goody, Jon øigarden |
In: Kriterion, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Filmcentrum Poelestraat, Groningen
Noorse thriller over een dorp aan de
Poolcirkel
Door HANS BEEREKAMP
Van de speelfilmproductie in
andere kleine Europese landen weten we weinig meer. Alleen daarom al is
de uitbreng van het veelbelovende debuut uit 1998 van de Noorse Karin
Julsrud interessant. Natuurlijk moest de originele Noorse titel 1732
Høtten verengelst worden tot Bloody Angels, want wie
kan zich wat voorstellen bij een postcode als titel van een
psychologische thriller met western-trekjes.
In een dorpje ver van Oslo komt een politie-inspecteur in een rode
sportauto een moord onderzoeken. Bepaald aangenaam is de kennismaking
met acteur Reidar Sørensen, een kruising tussen Stellan
Skarsgård en Alan Rickman, die de vreemdeling in een besloten
dorpsgemeenschap met ironie en gevoel voor understatement allure
weet te geven. Zijn arrogante houding wordt getart door het hermetische
front van de dorpelingen, die wel eens collectief verantwoordelijk
zouden kunnen zijn voor de misdaad die hij onderzoekt. De inspecteur
sluit vriendschap met een broertje van het slachtoffer, dat ook al
buitengesloten wordt door hoogblonde doerakken.
Het slot van 1732 Høtten is gewelddadig en niet erg
prettig, ook in de morele implicaties. Desondanks is de weg daarheen
geplaveid met voortreffelijk scènes, waarvan sommige niet snel
vergeten kunnen worden. Er wordt heel erg goed gespeeld, tot in de
kleinste bijrolletjes, en de sfeertekening van een politiebureau, een
kroeg, een school of een bevroren beek geven de kijker een indruk van de
manier waarop het er in een dorp aan de Poolcirkel uit zou kunnen zien.
Geef ons meer thrillers uit Noorwegen, Bulgarije, Letland of
Slovenië, want het kan toch niet zo zijn dat alleen in Engelstalige
landen goede genre-films gemaakt worden.